Baby’s officially overdue!

4 09 2013

Who would have thought it, but yep, the baby’s officially overdue since yesterday! Not much under normal circumstances but considering that V was born at 36 weeks and that I was put on medical leave on the 21st May due to a short cervix, it is pretty amazing! But it’s like my doctor and I have concluded – pregnancy is NOT an exact science and the doctors can’t really explain why this baby has decided to not come out yet! Don’t get me wrong, I am really pleased that we will have a full term baby! Here are some thoughts on “due date +1” (BF +1):

– I have had my membranes swept twice – first last Monday and then again yesterday. Ouch! and so far, no result…

– I had “a show” (slempropp) last Tuesday & Wednesday. Euck! and no result…

– I am 3 – 3,5 cm open since last Monday… and nothing!

– I could have opted for the choice of being induced from my due date (i.e yesterday) but unlike many Belgian women (according to my English doctor*), I prefer waiting. If the baby hasn’t decided to come out, it’s for a reason – not being ready!

– In Belgium they let you wait one week after the due date before inducing – which would mean on V’s birthday next Tuesday! Nooooo, that just can’t happen! I want the two siblings to at least have separate birthdays even thought they will have them in the same week as their paternal grandfather (7th) and their father (12th). 😩

– I weighed myself in the hospital yesterday – weight gain a little less than 8 kgs. With V I only gained 3 kgs but that was because I got gestational diabetes and wasn’t allowed any carbs the last month (plus delivered at 36 weeks of course) – I wouldn’t recommend it (I was super hungry!)…

– Check-ups every two days now until next Tuesday. It is amazing how thorough they are in Belgium! In Sweden I think you get a check-up once per week also when you are overdue and they induce around 2 weeks after the due date (in some regions 17 days!!).

– One good thing about this baby not being born yet – the newly renovated maternity ward was opened last week with more private rooms (which I have the right to with my medical insurance!).

P1040027
The flowers on the balcony are still beautiful

– One sligthly bad thing: we are planning to fly to Sweden on the 19th September – a bit too close to the birth now, especially if the baby decides to not arrive before next week.

– Yesterday morning I woke up (or rather lay awake the whole night) with a cold and a sore throat – not ideal not feeling 100% when due to give birth within the next few days!

– Brussels is experiencing a late summer heat wave – temperatures of 29-31 degrees predicted for the next few days! It was really hot when I gave birth to V and boy, was I thirsty – and I didn’t get anything to drink 😩 (security measure in case you need an emergency caesarian, which I don’t understand because Swedish women get both food and beverages while in labour!?)

P1040030
Every morning I stand on the balcony and wave goodbye to V and O when they leave for the creche / office. V still insists on wearing his wellies despite the heat so I have actually started to hide them 😉

*) However, yesterday at the hospital I overheard a discussion between a woman and her doctor where the doctor said that she had to have an induction this Thursday and she was trying to negotiate not having one yet. Apparently the doctor was worried about the placenta (and she had had some kind of accident?) so he told her to come to the hospital tomorrow evening for the preparations.


Actions

Information

10 responses

4 09 2013
Miss Marie

Ja, visst Ă€r det konstigt hur det kan skilja sig Ă„t mellan graviditeter! Skönt att det har gĂ„tt sĂ„ bra, och jag tror du gör helt rĂ€tt i att försöka vĂ€nta pĂ„ att det ska sĂ€tta igĂ„ng naturligt, har hört att det inte Ă€r sĂ„ skönt att bli igĂ„ngsatt! FörstĂ„r inte riktigt varför belgare (och tyskar) har sĂ„ brĂ„ttom att fĂ„ ut barnet? BerĂ€knat födelsedatum Ă€r ju ingen exakt vetenskap! Jaja, hoppas den lilla kommer ut snart! 🙂 Jag gissar pĂ„ fredag! 🙂

4 09 2013
Bella

Ja, sĂ„ konstigt, hur det kan skilja sig och hur kroppen anpassar sig eller vad man ska sĂ€ga. Fast det mĂ„ste ju kĂ€nnas vĂ€ldigt mycket lĂ€ngre, lĂ„ngsammare nĂ€r du mentalt vĂ€ntade bebisen för typ en mĂ„nad sen. Jag fick ju vĂ€rldens chock nĂ€r mitt vatten gick i v 36 nĂ€r jag sov siesta. Oj, ja skillnad att Ă„ka till Sverige med en tvĂ„veckors… Ni fĂ„r ta det som det kommer. Det Ă€r ju sĂ„ svĂ„rt att veta hur man mĂ„r. Hur barnet mĂ„r etc.

Jag tror ocksĂ„ pĂ„ att försöka vĂ€nta, pĂ„ att kroppen vet… Ja, vĂ€ldigt mĂ„nga födelsedagar samtidigt! Ja, samma dag hade varit vĂ€ldigt typiskt men kanske just nu mest för viggo skull. Även om han Ă€r lite lite förrĂ€n Ă€n ha förstĂ„tt innebörden av att fylla Ă„r.

Jag tror pĂ„ att försöka slappna av, mĂ„nga förlossningar kommer vĂ€l igĂ„ng pĂ„ natten, nĂ€r man Ă€r om lugnast. Även om det Ă€r svĂ„rt med en tvĂ„Ă„ring. Shit! TvĂ„barnsmamma!

Ta hand om dig o lycka till!
Kram
Jag tror ocksĂ„ till helgen…

4 09 2013
Brysselkakan

Hon kommer nÀr hon vill komma ut! LÄt naturen ha sin gÄng ett tag till i alla fall.
Och jag Àr fortfarande lite hÀpen över att jag hade rÀtt: Du gÄr över tiden!

4 09 2013
Anna (Sthlm)

Vad knappt att man inte far ata eller dricka nagonting! T ex om nagot hander hemma eller plotsligt och man aker in och det blir akutsnitt, da har man ju atit. Jag har fatt dricka och ata hur mycket jag vill (och BB Sthlm har smoothies med protein som ar sa goda, ja, just da iaf), sedan kanske man inte alltid ar sugen, men anda. Med Isolde kraktes jag emellanat men de tyckte anda det var bra att jag fick i mig naring.

/Anna som upptackt att bloggar, hotmail, fejan m m funkar pa jobbet! 🙂

4 09 2013
Anna Granström

Verkligen vem hade trott…! Hoppas nu bara inte lillsyrran kommer pĂ„ Vs födelsedag, det vore lite snopet. Hellre den 7/9 dĂ„ sĂ„ kan vi bli pseudotvillingar eller nĂ„got.

Hur ska ni göra med flyget 19/9? Kommer ni Ă€ndra? Hoppas ni kommer till Sthlm nĂ„got, vore SÅ kul att ses. Eller i nĂ€rheten sĂ„ att man kan hĂ€lsa pĂ„. Om ni vill alltsĂ„.

TÀnker pÄ dig typ 100 gÄnger om dagen nu! Stor kram!

4 09 2013
desiree

Ja varje graviditet verkar kunna vara hur olika som helst. Jag skulle nog ÀndÄ kunna kÀnna att det vore lite kul om bÄda syskonen fyller Är samma dag. Att fÄ fira tillsammans kan ju bli riktigt kul pÄ sitt sÀtt. Jag och C har goda vÀnner som Àr gifta som faktiskt prickat in varandras födlsedagar sÄ att de fyller Är pÄ samma dag Àven om det skiljer ett Är i Älder mellan dem.
Hoppas du kÀnner dig bÀttre frÄn förkylningen snart. Kanske Àr det det som kroppen vÀntar pÄ att du ska bli mer frisk innan den sÀtter igÄng ett sÄ stort jobb som en födsel.
Kram och hoppas ni kommer till Stockholm ocksÄ som plannerat.

5 09 2013
sofiainengland

Nej igÄngsÀttning Àr verkligen inte skoj, jag skulle vÀlja borta det sÄ lÀnge det gÄr, jag blev ju det med Oscar och vÀrkarna var ju rÀtt hemska eftersom de inte byggs upp.

Och du, vad avis jag blir..8 kg! Det hade jag redan gĂ„tt upp i v12 pĂ„ första ultraljudet, sen slutade jag vĂ€ga mig i v30….dĂ„ stod vĂ„gen pĂ„ 20 plus….

Hoppas du fÄr bra nu nÀr du gÄr och vÀntar. Jag tyckte de sista veckorna var sÄ jobbiga! TÀnker pÄ dig!

6 09 2013
utvandrare2000talet

Jag tror pĂ„ till helgen….vem vet, just nu (fredag kvĂ€ll din tid) kanske det redan startat. Kanske, kanske…
Men vem kunde tro att du t.om. skulle gĂ„ över tiden!!! Ja, precis som du och din lĂ€kare sĂ€ger, det hĂ€r med graviditet Ă€r verkligen ingen exakt vetenskap utan har sin egen rytm och mysterium. Precis som du sĂ„ tror jag bebben kommer nĂ€r den Ă€r redo, samtidigt sĂ„ kommer man förstĂ„s i nĂ„t skede till nĂ„n punkt dĂ€r det antagligen mĂ„ste till igĂ„ngsĂ€ttning men det Ă€r ju mĂ€rkligt hur olika man ser pĂ„ det hĂ€r, hur olika man pĂ„ olika platser resonerar det “mĂ„ste” ske. Eftersom det Ă€r sĂ„ olika, lite av ett bevis pĂ„ att det faktiskt inte finns ett rĂ€tt och riktigt svar, olika lĂ€nder/system/lĂ€kare vĂ€ljer tolka olika vad som Ă€r mĂ„ste. Ja, det Ă€r klart, finns det andra omstĂ€ndigheter som visar att det och det gör att igĂ„ngsĂ€ttning Ă€r det enda. DĂ„ Ă€r det ju en annan sak. Äh du vet vad jag menar.
Jag blev ju igÄngsatt en dag frÄn att vara 38v gÄngen, beroende pÄ det graviditetsrelaterade högt blodtryck (pregnancy hypertension). Jag var dock öppen 3cm dÄ och jag kÀnde sjÀlv som att kroppen faktiskt var redo. Jag tror sjÀlv att Àven om jag inte blivit igÄngsatt dÄ sÄ hade hon kommit endera dagen. Jag tror att eftersom min kropp var redo (vad jag tror alltsÄ, kÀnde) sÄ var ocksÄ förlossningen lÀtt, annars tror jag igÄngsatta förlossningar kan vara rÀtt jobbiga(re) Àn vanliga.

Det dÀr med drickande och Àtande. SÄ olika det kan vara!!!! Föder du med gyn och Àr du pÄ ett sjukhus dÀr gyn dominerar istÀllet för barnmorskor, dÄ fÄr du inte dricka eller Àta nÄt. Bara dessa ice chips (bekant frÄn filmvÀrlden). Jag valde medvetet en annan approach, jag gick hela tiden till en klinik som jobbar med barnmorskor och bara anlitar gyn dÄ det behövs, inte pÄ ren rutin. Sjukhuset jag födde har ocksÄ den arbetsfördelningen, barnorskor hela tiden tills en gyn verkligen behövs. SÄledes uppmuntras Àta och dricka. Jag spydde med jÀmna mellanrum med Stella men drack ÀndÄ som en törstig kamel. Utan den pÄfyllningen vet jag inte hur jag orkat. Jag tycker inte det Àr konstigt att det hÀr i USA blir mÄnga kejsarsnitt, dÄ mÄnga kliniker inte tillÄter vÀtska under en förlossning, hur sjutton ska dÄ en kvinna orka timmar, utmattningen kommer nog tidigare och sÄ finns det inget val.
LĂ€ste ocksĂ„ nyliugen en amerikansk artikel om hur vissa platser har lĂ€kares löner relaterade till kejsarsnitt, desto fler kejsarsnitt, desto högre hög/bonus. Är inte det sjukt sĂ„ sĂ€g…

Oj, nu blev det hÀr lÄngt. I alla fall, jag hÄller tummarna för att den lilla skippar tisdagen och VŽs födelsedag. Men om inte, det blir bra det med. Snart Àr hon hÀr!!!
KRAM

8 09 2013
narmasthjartat

VĂ€lkommen!

6 05 2024
monkblu appeals

Discover the newest additions to Monk Blu’s collection, blending street style with comfort and fashion. Explore a variety of trendy and edgy clothing items crafted to enhance your streetwear look. Whether it’s graphic tees or urban-inspired jackets, Monk Blu caters to the fashion-forward individual who isn’t afraid to make a statement. Redefine your street style and shop now!

<a href=”https://monkblu.com/”>Browse the Best in Street Style</a

Leave a comment