Wednesday food: Banana Cake, a Rum Cocktail & a Culinary Fest

20 05 2009

It has really been a while now since I published a Wednesday recipe, and I would love to share the recipe for the banana cake that O has baked the last two Sundays in a row… But unfortunately I forgot to write down the measurements of the ingredients while taking photos of the baking process last Sunday. Maybe I’ll publish the recipe + photos next week. However, both Anna in Stockholm and Desiree in Alabama have published Wednesday recipes today.

O's banana cake

O’s yummy banana cake – in Puerto Rico it is called “pan de guineo”.

Yesterday we had an improvised rum tasting after dinner with our Mexican friends – Bacardi Coconut and Bacardi Select (a dark rum), as well as some ron cañita (Puerto Rican moonshine rum / hembränd rom) with a chocolate flavour (not entirely convinced of that flavour!). I really like the Bacardi Coconut, and I have “invented” a simple cocktail, which is a great alternative to the Cuba Libre (Coke + rum, preferably dark, and lemon juice) that we usually drink at home (we prefer to drink mojitos in a bar):

Coconut rum

Petchie’s Coco Rum Cocktail

½ can of Sprite
Coconut flavoured rum
freshly squeezed lemon juice
ice

Mix the ingredients together and enjoy!

This cocktail probably already exists under another name but I thought of it one evening when I was trying to figure out how to drink the coconut flavoured rum our Belgian friends bought for us at the Bacardi factory last year… As we had lots of Sprite left over from a party I thought that I would mix the two, and the “cocktail” actually really tastes good!

Bottle of rum from Puerto Rico
If you have a bottle of Bacardi rum at home – check the writing on the bottle; if it is an European bottle it will say “Casa fundada en Cuba” but on the Puerto Rican / American bottles it says “Puerto Rican rum”!!

Speaking of rum, the Mexicans have probably (they are not home yet) visited the Bacardi factory today, a perfect excursion on a rainy day! I have visited the factory three times already with different guests and even if the guided tour is brief, it is still interesting to hear about the rum-making process and it is free (+ two drink tickets per person).

The Bacardi factory
The Bacardi factory

Tomorrow the Condado Culinary Fest starts in our neighbourhood and our visitors have promised to cook a Mexican dinner for us! We will of course take the chance to taste the artisan tequila they gave us as a present – Tequila Ortigoza. Maybe we should buy some normal supermarket-bought tequila to be able to make a comparison as at least I am not an expert tequila-drinker…

Artisanal tequila bottle case
The wooden case for the Ortigoza tequila bottle

We thought that the Condado Culinary Fest was a little disappointing last year but we will give it another try this weekend. All the restaurants along Avenida Ashford will have tables and stands in the street and according to the event information on Facebook there will be the possibility to taste coffee, wine and Puerto Rican rums…


Actions

Information

11 responses

21 05 2009
Annaluna

that pan de guineo looks deliiiiishious! 😀 Öht är det så jobbigt med ordet BANAN, att det aldrig kan heta samma sak i nått spansktalande land liksom, hehe!! Frukt öht är ett mysterium i den spansktalande världen. UNA CHINA Y UN GUINEO, POR FAVOR – och spanjorerna fattar nada!! 🙂

26 05 2009
petchie

Annaluna, visst är banan ett komplicerat begrepp i spanskan 😀 Förstår inte varför de inte kan använda SAMMA ord överallt!

21 05 2009
Annika

Petra! Minns du Malibu coconut rum? Ännu ett minne från the golden 80’s då du var för ung för att ens smaka på alkohol 😉
GUD vad jag älskade den.
Fick en flaska av ngn för ett tag sen och har inte öppnat den. TROR jag ska pröva din goda drinkblanding med den i helgen…OK, säkert är Bacardi coconut rum godare, men…Man tager vad man haver…
SÅ jag ska absolut pröva Petras Special i helgen.
Drinkar är kul!
Köpte romkaka åt min granne på kryssningen. Hon älskade den!
KUL med romprovning!!
Ska kolla mina Bacardiflaskor nu och se vad det står på dom…låt se…
JAPP, Petra…äkta från Puerto Rico!! Både den vanliga och den som heter Limone och som jag inte ens har öppnat än…
SÅ ska det vara!! Självklart kommer det från PR!!

Jättekram!!
OCh imorrn kommer Desiree och Calle till er. SÅ kul ni kommer att få det…

26 05 2009
petchie

Annika, visst kommer jag ihåg Malibu – men vet du vad, jag visste inte att det var ROM i den vita flaskan!! Det är ju en jättekänd design på flaskan men jag har kanske aldrig smakat innehållet…
Hoppas att du gillar min väldigt enkla “cocktail” – fräsch och uppfriskande tycker jag.
Romkaka har jag inte smakat, det verkar inte vara en typisk puertoricansk efterrätt.
Grejen med Bacardi är ju att företaget faktiskt grundades i Cuba men flyttade senare till Puerto Rico – därför som det står “Grundad i Cuba” på de europeiska flaskorna… Men konstigt att man har olika text på flaskorna beroende på var de säljs.
Kram!

23 05 2009
Marianne

Jag måste ju genast springa ner och kolla vad det står på min Bacardiflaska, men jag är ganska säker på att det är en europeisk flaska eftersom den är köpt i någon tax-free i Europa.

Jäpp, Casa Fundada en Cuba. Bacardi Oro. Fast min favoritrom är en annan, minns inte nu vad den heter, men den är mörkare. Och starkare så man behöver inte så mycket. Jag har mest rom i te med mjölk och socker, det tycker jag är gott. Och mojito förstås, men det kan jag bara inte göra själv, trots att jag har studerat en bartender som gjorde dögoda mojitos. Haha, det var också den fullaste bartender jag har sett, det kanske var det som gjorde det???

Ser fram emot det där receptet på banankakan, jag älskar banankakor.

Å vad ni har det trevligt just nu med Desirée och Calle!!!!

Stora kramar till er allihop!

26 05 2009
petchie

Marianne, ha ha, jag fick både dig och Annika att springa och kolla på era romflaskor 😀
Jag gillar också mörk rom men har aldrig testat att ha det i te! Verkligen spännande – vad förslags te använder du??
Mojitos är svåra att få till och vi låter också bartendrarna göra våra mojitos. Cuba Libre är ju dock lätta att göra och riktiga goda med mycket färskpressad citronsaft och mörk rom + Coca-cola.
Kram!
PS Vi har haft en jättehärlig helg med Desiree och Calle – ska skriva om våra utflykter imorgon!

24 05 2009
Anna (Sthlm)

Tack för gratisreklamen! 🙂
Min favoritdrink med rom är Mojito! Mums!

26 05 2009
petchie

Anna (Sthlm), hi hi, jag förstod inte alls först vad du menade med gratisreklam – trodde att du syftade på min bild av Bacardiflaskan innan jag fattade att jag ju faktiskt länkat till ditt onsdagsrecept… Lite trög ibland!
Mojitos är jättegoda men här i PR är det inte alltid man får bra mojitos – konstigt nog!! Kan nästan påstå att jag fått fler goda mojitos i Bryssel än i PR…

31 05 2009
Marianne

Jag brukar använda vanligt te, typ Earl Grey. Socker och mjölk. Min favoritrom heter Captain någonting, men jag kan inte för mitt liv komma på exakt vad.

Men det såg ju så lätt ut när bartendern gjorde mojito! Han krossade färsk mynta i en mortel, där krossade han också några limefrukter. Och sedan kommer jag inte ihåg på rak arm, men man fick med det där moset i drinken och det blev supergott. Nå, en tröst är att inte ens ni kan göra det : )

Kram!

31 05 2009
petchie

Marianne, Captain Morgan tror jag du tänker på! Enligt Wikipedia är den romen också från Puerto Rico men kommer att från 2010 att göras (bryggas? tillverkas?) på St Croix, US Virgin Islands… Har knappt sett Captain Morgan här i PR, här är det Bacardi och framför allt Don Q, en annan puertoricansk rom, som är mest poppis.
Visst ser det lätt ut att göra Mojitos men det smakar ändå inte riktigt rätt när man gör dem hemma. Samma sak med Piña Coladas som O har försökt göra flera gånger – det blir gott men han tycker ändå att det inte blir riktigt rätt 😉
Kram

3 06 2009
Anna (Sthlm)

En av de bästa mojitos jag druckit är den jag drack i St Petersburg för 2½ år sedan! Men dagen efter när vi gick tillbaka till samma ställe så var den inte lika god. Det beror helt på vem som gör den! Men tricket är mycket mynta och lime- och sockermix.

Leave a comment