Royal Wedding Fika

19 06 2010

P1100431

Everything is set for my royal wedding fika, unfortunately only one of my friends in Brussels could make it… I have found that German TV is showing the wedding live (of course, the Germans consider the Swedish royal family like their own since the Queen is half-German).

P1100433

Updated: We watched the royal wedding in stereo – on Swedish television (svtplay.se) AND Flemish tv where the hymns and speeches were subtitled! Quite funny actually. Crown Princess Victoria was beautiful and we had tears in our eyes when the happy couple looked at each other with so much LOVE in their eyes.

P1100440
The controversial walking down the aisle with her father, instead of her future husband which is the Swedish tradition… Silly controversy according to me!

P1100444
Compromise? The last steps to the altar were walked together as a couple…

P1100447

P1100461
All of a sudden some half-naked men cycled past outside our apartment…?

P1100448
European and Jordanian royalty

P1100456

P1100471


Actions

Information

31 responses

19 06 2010
Anna (Sthlm)

Du har mer kungligt tillbehör än vi! Vi har precis käkat mexikanskt till lunch 🙂 Men vi har lite bullar till senare, bara vanliga dock 🙂

30 06 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag bunkrade upp med lite kungliga servetter etc när jag var hemma i maj plus den fina kungliga bröllopsallriken som kostat min syster 5 spänn på loppis. Prinsessbakelserna var väldigt goda men vi orkade inte äta så mycket av den kungliga bröllopschokladen, för mycket sött på en gång 😉
Kram

19 06 2010
Ferferi

Visst är det lite festligt ändå? Jag sitter också bänkad och kikar! (fast jag multitaskar med datorn i knät också)

30 06 2010
petchie

Ferferi, visst var det festligt! Och romantiskt!! Jag skäms inte över att jag tyckte det var himla kul med bröllopet och att göra en grej av det 😉 Min svenska kompis och jag satt och snackade ganska mycket annat under vigseln så vi gav inte den vår 100%-iga uppmärksamhet, vi heller.
Kram
PS Jag har varit urusel på att läsa bloggar de senaste veckorna men ska kolla in vad du har hittat på på sistone snart.

19 06 2010
Johanna

Kul att se att den kungliga assietten fick vara med! Kram

30 06 2010
petchie

Johanna, den hade naturligtvis hedersplatsen!! Det hade varit kul att se några bilder från DIN kungliga bröllopsfika också 😉
Kram

19 06 2010
saltistjejen

Hahaaa! Bilderna på din blogg är de första jag sett från bröllopet faktiskt!!!! 🙂
Jag bryr mig ju typ noll och hade nästan glömt (!) att det var bröllop idag hahahaha! hade ändå iga som helst planer på att kolla. Tidsskillnaden och mitt väldigt svala intresse gör att jag inte prioriterade att gå upp tidigt för att ens försöka kolla. Haha, tänkte att bilder lär jag ju få se i tid och evighet sedan i vilket fall…. 😉
Det roligaste i din bildserie var ändå att mitt i det vackra och högtidilga fick du in de där halvnakna männen! Galet!! 🙂

Jaja, jag borde nog vara mer rotalist och nationalist en sådan här dag. Eller åtminstone mer kvinnlig. Men faktum är att jag verkligen känt noll intresse. Alla pratar om att man ÅTMINSTONE vill se alla vackra klänningar och hår och smycken och buketter och ja jag vet itne allt. men för min del känns det sååååå ointressant. Trist. Man “vet” ju att det kommer vara vackert och att alla kommer ha maffiga kunglighetsklänningar och hårupsättningar och frackar med tusen medaljer o plaketter…. Så näe, det kändes bara som “jaha….” för min del. Jättekul att de verkar så kära. och jag önskar dem allt gott såklart men nej jag är en alldeles för trist och tråkig person för att orka uppbåda mer intresse….. Tyvärr…
Kul att du kunde se det på fler kanaler! Gissar att det var den “dubbade” varianten du tog bilder på eftersom det står “mute” på TVn…. 😉
Stor KRAM från ett VARMT NYC

30 06 2010
petchie

Saltis, äsch, alla har vi olika intressen – t.ex har jag inte sett många minuter av fotbolls-VM!! 😉 Inte behöver du känna att du måste vara mer rojalist, nationalist eller kvinnlig – vi är alla olika… Jag tyckte det var lite roligt att göra en “grej” av bröllopet, hade jag suttit själv hemma hade jag nog tröttnat ganska snabbt. Faktum var att när min väninna gått hem sprang jag upp och ner i tvättstugan för att fixa tvätten så min uppmärksamhet var ganska splittrad. Dessutom hade jag spansk invasion, svärfar plus en av mina 3 svågrar var på besök, och det var ganska skönt att ha en ursäkt för varför jag inte kunde umgås med den spanska familjen hela dagen 😉
Visst var det komiskt med de halvnakna männen mitt i all bröllopsyra, det var någonslags cykel-manifestation 😀
När de flamländska kommentatorerna snackade över det svenska pratet stängde vi av ljudet och lyssnade från SVTplay istället (dock är ljudet på min dator inte det bästa så musiken lyssnade vi på från tv:n)
Stor kram från ett väldigt varmt Bryssel

20 06 2010
Anna (Sthlm)

Jag tycker inte alls att det är en larvig kontrovers! Jag tycker att gifter man sig i Svenska kyrkan ska man följa deras rutiner och traditioner. Det är som folk som vill gifta sig i kyrkan men frågar om “de kan tona ner det med Gud”… Svenska kyrkan har aldrig haft den traditionen även om jag såklart vet att det är vanligt/kutym i andra länder. Men nu körde de ju en svensk “lagomvariant” och det var säkert smart. Victoria menade ju att hon även är tronföljaren som lämnades av troninnehavaren och att det var mer det än att överlämnas från pappa till make. Så om det nu skulle envisas så var det en bra kompromiss.

Visst var hon så vacker och klänningen var ju bara såååå vacker! Men varför var det så få pussar?! Ingen i kyrkan och sedan en utanför bara. Sedan pussades de ju på Lejonbacken men då visade SVT publiken! Argh!

30 06 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag tyckte bara att de kunde ha skött det bättre, både från kungahuset och från Svenska Kyrkan. Varför kunde de inte ha kommit på “kompromissen” utan att gå ut i media och beklaga sig? Jag förstår att det är en tradition i Svenska Kyrkan, som faktiskt var uppe på tapeten redan i juli 1974 när mina föräldrar skulle gifta sig. Jag vet inte om det var Hollywood-influenser redan då, eller pga att min mor är totalt (??) osjälvständig, konservativ, anti-feminist eller andra orsaker som man har dragit upp, men hon ville också att min morfar, hennes far, skulle gå med henne i kyrkan!!!! Prästen vägrade och hon fick finna sig i det, men det är något hon har berättat för mig många gånger som något hon tyckte var tråkigt på bröllopsdagen.
Det jag också har reagerat på är Facebook-gruppen “Vi som tycker att Daniels mamma ska överlämna Daniel” där det har låtit som det var en helt befängd idé och förlöjligat hela grejen – för så var det faktiskt på ett av de spanska bröllopen jag varit på!!!! Alltså brudens far gick in med bruden, brudgummens mor gick med brudgummen och sedan satt vardera förälder med brudparet uppe vid altaret. Det andra bröllopet jag varit på, var BÅDA föräldraparen med uppe vid altaret men jag kommer inte ihåg exakt hur de gick in i kyrkan.
Det har varit intressant att läsa internationella reaktioner på kontroversen, t.ex http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/7750368/Swedish-princess-emulating-sexist-British-tradition-of-giving-bride-away.html eller det här blogginlägget http://welcometosweden.blogspot.com/2010/06/wedding-traditions-in-sweden.html. Jag tycker faktiskt att man ibland är lite självgod i Sverige när det gäller vår fina jämlikhet mellan könen och lite för mycket “vi är så mycket bättre än andra för vi har alltid gjort på det här viset”. Visst, jag kan förstå argumentet att Svenska Kyrkans tradition inte är så, men att det skulle vara ett tecken på chockerande ojämlika attityder tycker jag låter som lite väl hysterisk politiskt korrekthet.
Det blev iaf fler pussar än på många andra kungabröllop, kommer ihåg att det spanska kronprinsparet skakade hand i kyrkan!
(och naturligtvis tycker jag att det är jättelöjligt att man ska komma med önskemål om att “tona ner det där med Gud” i Kyrkan men den här tradition har ju inget med Gud och TRO att göra utan en helt annan tradition).

20 06 2010
Desiree

Jag kollade också på hela bröllopet. Åh så underbart och romantiskt! Kändes unikt att faktiskt få följa dem under hela dagen. Nästan som om man själv vore på plats som bröllopsgäst. Kollade genom Svt-Play hela dagen. Vad fint du hade dukat upp. Lite action utanför fönstret också med den halvnakne mannen som cyklar förbi. Jag förstår att Tyskarna tar bröllopet på allvar.
KRam!

30 06 2010
petchie

Desiree, visst var det alldeles toppen med svtplay! Jag fick ju nästan panik när jag fick upp meddelandet att jag inte hade rätt att se bröllopet via internet men det var bara något förprogram som man inte fick se utanför Norden av någon konstig anledning.
Vi kollade på flamländsk tv till slut, jag fattar mer flamländska än tyska och de hade textat (!!) ganska mycket istället för att prata tyska rakt över prästernas (biskoparnas) tal och musiken. Vi blev riktigt stolta över att det visades i direktsändning på både tysk och flamländsk tv trots fotbolls-VM (som så klart visades på andra kanaler). 😉
Kram!

21 06 2010
Mary T.

She looked so beautiful! I was watching it on the news at the weekend, Are those Princess tarts from Ikea that you are eating?! ha ha – don’t let Brendan see – those are his ABSOLUTE favourite desserts! But because they don’t stay frozen when we are driving home from Dublin I can never bring him more than one box at a time!

30 06 2010
petchie

Mary T, it’s funny, almost all the foreigners I talk to about the Swedish royal family (not a common topic but it has come up every now and then) think that the younger sister is more beautiful than Victoria. I don’t agree, I think that younger one might be cuter / prettier, but Victoria is the beautiful one, she’s classy and stylish, Queen-material in other words 😉
Ha ha, I didn’t know that you knew the Princess tarts from Ikea and that Brendan loves them so much!! If you come to Sweden I will make sure we buy a proper Princess cake made in a bakery! It was my favourite birthday cake as a child and for my 12th birthday my grandmother got a special one made for me with 12 marzipan roses (it is usually decorated with ONE pink marzipan rose in the middle)!

21 06 2010
Marianne

Jag får nästan tårar i ögonen så här långt efteråt när jag ser bilderna. Jag såg självklart allt från morgon till sena natta. Allt utom valsen, då orkade jag inte längre och så var det arbetsdag nästa dag.

KUL att du hade tillbehör! Jag hade inte ett smack, men jag fick prinsesstårta i går av min Trevliga f.d. Granne som hade bakat till festen på ambassaden – som bara personalen och prominenta egyptier var bjudna till : (

Ja, så kära de är! Så lysande så man bara dör!

Finaste klänningen tyckte jag att talmannens fru hade, en orange sak : ) som föll i fantastiska veck.

KRAM och jag är glad att jag kom in hos dig igen, har haft problem!

30 06 2010
petchie

Marianne, vad kul att du också följde bröllopet på internet! Jag såg inte efter båtfärden och talet på hm-hm, vad det nu heter – Lejonbacken? eftersom svärfar och en av 3 svågrar var på besök (svärmor bestämde sig i sista minuten att inte komma, en liten svärdotter var ganska lättad över det beslutet – så slapp hon ha en spansk kommentator till bröllopet 😕 )
Åh, vad gott med hembakad prinsesstårta!! Jag kan inte komma ihåg när jag åt en icke-fryst prinsesstårta, även i Sverige tycks det ha blivit standard att köpa Frödinges djupfrysta variant…
Härligt med all den kärlek och visst fick jag tårar i ögonen när jag hörde Daniels tal dagen efter. Så duktig både han och hans far var, att hålla tal inför alla dessa gäster och alla tv-tittare!!
Vad kul att du kan läsa hos mig igen, jag får se till att vara bättre på att lägga upp inlägg, svara på kommentarer och läsa hos er andra! INga ursäkter, nu när jag är arbetslös igen 😉
Stor kram!

21 06 2010
Anne

Jag har ärligt talat varit väldigt ljummen inför hela den här bröllopskarusellen och många gånger himlat med ögonen, men på dagen B så satt jag klistrad. Kunde inte slita mig och blev så berörd…. Helt besatt blev jag. Jag tycker också det var riktigt fint och härligt.
Förresten, är det hemifrån er nya lägenhet? Jag får det intrycket att du var den som bjöd in hem till dig. Det ser superfint och fräscht ut på första bilden där man ser mer ut mot rummet. Oavsett vems hem det nu är, fint är det i alla fall 🙂

30 06 2010
petchie

Anne, ha ha, vad roligt att du blev “omvänd” på själva bröllopsdagen! Jag var glad att O hade sin far och en av bröderna på besök så han var upptagen hela eftermiddagen, han hade väl varit lika road av bröllopstittandet som han brukar vara över Oscarsgalan 😀
Ja, det var jag som bjöd på bröllopsfikat i vår lägenhetshotell-lägenhet. Sedan dess har vi flyttat till ett “eget” ställe, en vindsvåning som är en liten 1:a på ca 40 m2. Jag ska lägga upp bilder snart på hur det ser ut nuförtiden, men det är inte riktigt klart än – kartonger och väskor överallt, men ändå ganska mysigt.
Kram!

21 06 2010
Fröken Anki

Jag satt också och tittade, eller vi faktiskt, medan vi åt frukost. Sååå vackert!
Det syns så väl hur mycket de älskar varann, så glad att detta äntligen kunde ske.

Underbart vackert bröllop och det verkar ha varit en hejdundrande fest, i hela Stockholm. Å så många fina klänningar att titta på. Ojoj!
Det var bara prinsesstårtan som saknades här hemma. 😀

30 06 2010
petchie

Fröken Anki, det låter mysigt med kungabröllop till frukost 😉 Det är som när vi satt och fikade till Eurovisionsfestivalen i Puerto Rico förra året, det kändes jättekonstigt att det var på eftermiddagen och inte på kvällen 😀
Man är ju aldrig så svensk som när man är utomlands och det gäller även sådana här evenemang – helt plötsligt satt jag där och var stolt över hur vackert Stockholm var och att alla utländska tv-tittare fick se hur soligt och fint det kan vara i Sverige. Min svenska väninna och jag sa just att Bryssel har ju inget att komma med när det gäller hur fint det är i Stockholm!
Kram!

22 06 2010
Jess

Jag är som Saltis. Bryr mig nada. Men unkomma det kan man ju inte. Gick knappt att kolla på Aftonbladet och Expressen utan att de poppade upp här och där. 😀

Men man får önska dom lycka till och att de får ett bra liv tillsammmans. Det är alla kära värda. Blåblodig eller ej.

Här har det varit en heatwave så det är nog inte så många som velat sitta inne och kolla när solen skiner så fint ute.

Det ser så mysigt ut i er lilla lya. Kan du ta mer bilder på alla rummen?
Inredning är skoj att se på.

Kram!

30 06 2010
petchie

Jess, ha ha, vi är alla olika och som sagt, jag t.ex bryr mig inte ett smack om fotbolls-VM och som tur var är jag gift med en spanjor som inte heller bryr sig (ibland låtsas han när han är med andra killar, ha ha). Tur är det för vi har INGEN TV i vår nya lägenhet 😀
Så sant, alla har rätt att vara lyckliga och att ha ett bra liv tillsammans, oavsett om man är kunglig eller inte. Jag tycker att det är strongt gjort av Daniel att fatta det här beslutet att leva ett offentligt liv (i skuggan av Victoria i stor utsträckning antagligen), det kan inte ha varit ett lätt beslut oavsett hur kär han är, men det visar ju också att han verkligen älskar henne så mycket.
Här är det jättevarmt för tillfället, inte så skönt när man bor i en vindsvåning… Vi flyttade förra veckan till en liten 1:a och jag lovar fler inredningsbilder snart!! Det är lite rörigt fortfarande men jag kan ju försöka att ta välvalda bilder 😀
KRAM!

22 06 2010
emmasofiadedorson

Jag är impad av rekvisitan till bröllopsfikat! Servetter t.o.m! Ska det va så ska det va liksom. Själv trodde jag att jag inte brydde mig tills jag plötsligt satt och såg svt’s livesändning från bröllopsvalsen där i natten och fick min käre sambo att intressera sig också. Fint. Jag har svårt att tycka om monarki i sig men: Fler kärleksfester till folket!

30 06 2010
petchie

EmmasofiaDorson, de flesta skulle nog säga att det var överdrivet mycket rekvisita till bröllopsfikat men min syster och jag blev lite exalterade på Åhléns i maj och köpte på oss en massa grejor 😉
Kärleksfester är alltid trevliga, man kan ju bara bli på gott humör av att se kära och lyckliga människor tillsammans! Kul att även sambon blev intresserad, min spanjor var fullt upptagen med familjebesök vilket gjorde att jag fick se bröllopet i fred, hi hi.

22 06 2010
Annika

Men OJ!! Du är nog en äkta rojalist!! VAD attiraljer du HAR!!!
Jo, det var fint, bröllopet. Jag blev också tagen, men har inte ändrat uppfattning om ngt alls 🙂
Men visst var det fint!! Storslaget. Roligt att se kläderna, smyckena, glam och glamour. Alltid.
Tyckte Vickans klänning var lite för trist, och astrist att det blev just den tiaran. men regardless, tjusigt!
De ser så kära ut!! OCH Daniels tal var fint.
Håller med Anna Fair and True fö…GIFTER man sig som kronprinsessa i Sverige får man TA det där att man INTE går upp med sin far. Fel att det blev så. SÅ fel.
nu kommer svenska kyrkan att få svårt att neka andra brudar som vill göra samma sak.
Kunde varit mer pussar. Absolut!!
Glad att det är över, hur fint det än var!!
Igår var min tyska granne här och kollade delar av bröllopet via svtplay…DET gillade hon!!
Kram!!

30 06 2010
petchie

Annika, ha ha, jag förstår att du blev lite chockerad över alla mina kungaattiraljer 😉
Jag kunde tänka mig att du ändå inte kunde låta bli att titta för att se klänningarna och glamouren 😀 Jag tyckte att Victorias klänning var vacker, stilren som passar en kronprinsessa.
Nja, jag håller inte riktigt med dig och Anna FT, framförallt för att traditionen med VEM man går till altaret med INTe faktiskt är en religiös tradition. Visst, en svensk tradition men det har ju inget med Gud och religionen i sig att göra. Den Svenska Kyrkan har ju förändrats på många sätt de senaste årtionden, kvinnliga präster, homosexuella präster – varför kan man då inte vara lite mer flexibel när det gäller något så basalt (?) som en promenad upp till altaret?? Det är inget snack om att “tona ner det där med Gud” eller något liknande. Kanske är jag färgad av att min mor hade samma diskussion med SIN vigselpräst för 36 år sedan!? 😕 Nu tyckte jag att de lyckats hitta en fin svensk lagom-kompromiss där kungen gick med Victoria halvvägs och sedan gick hon med Daniel – varför kom de inte på det lite tidigare? (och som jag skrev till Anna, i Spanien har jag sett brudgummens mor gå fram med brudgummen, så det så!!!)
Kram!!

23 06 2010
Helly på Sicilien

Ja visst var det romantiskt och Daniel har verkligen lagt ribban högt för andra killar med det talet även om han kanske inte skrev det själv 😉 De två sakerna som sitter kvar är när han tackade sina föräldrar för sin trygga uppfostran med sunda värderingar och när han sa att han skulle försöka göra henne lika lycklig varje dag som hon var just då….

Jag fick ju äran att träffa Viktoria när hon var här i Messina. Hon är en mycket bra representant för Sverige tycker jag 🙂

1 07 2010
petchie

Helly, ja, man kan ju undra hur mycket hjälp Daniel hade fått med talet men samtidigt så var det ju väldigt personligt så det kändes verkligen som det kom från hjärtat. Så mycket kärlek från de båda och från föräldrarna.
Vad kul att du träffat Victoria och att du tyckte att hon är en bra representatnt för Sverige. Det måste ha varit kul att träffa henne just på Sicilien där du direkt kunde se vilket intryck hon gav italienarna.
Kram!

28 06 2010
Erika/Erka Perka

Så många intressanta kommentarer! Jag håller med Anna ovan och tycker inte inte att det var en löjlig kontrovers. Är man kronprinsessa av Sverige tycker jag att man ska gå tillsammans med sin älskade. Inte så mycket för att det är en svensk tradition utan för symbolvärdet av det – att kvinnan är en myndig person som gifter sig av kärlek till sin man. Att överlämnas av sin far symboliserar att den omyndiga kvinnan lämnas från en mans beskydd till en annans. Blä för den symboliken! Att Victoria skulle överlämnas av kungen som en symbol för att hon överlämnas till folket tycker jag låter som en tramsig efterkonstruktion p g a kritiken.

Känner också igen mig i Anne och emmasofiadedorsons kommentarer. Jag är emot monarkin i sak och skulle definitivt rösta för ett avskaffande vid en eventuell folkomröstning, men Victoria och Daniels kärlekssaga fascinerar mig lik förbannat. Kunde inte låta bli att njuta av all glamour och grät en liten skvätt till Daniels tal. 🙂

1 07 2010
petchie

Erika, visst var det intressant att läsa alla kommentarer och se att vi har så olika uppfattning om både debatten om vem Victoria skulle gå med, och överlag om monarkin.
Som jag skrivit ovan till Anna mfl så tycker jag fortfarande att det blev en så uppförstorad kontrovers för något som jag först och främst inte tycker är en religiös tradition även om det är en tradition i den Svenska kyrkan och därför inte borde ha blivit så kontroversiell. Dessutom tycker jag att det är intressant hur vi läser symbolik på olika sätt beroende på vad för slags perspektiv vi har.
För att tala om andra traditioner runt giftemål och bröllop så tycker t.ex O att det är fruktansvärt osjälvständigt för en kvinna att byta efternamn till sin makes efternamn när hon gifter sig – för så gör man inte i Spanien. Jag känner minst två franska par som tagit varandras efternamn så de har dubbla efternamn båda två. I Sverige är det väl fortfarande vanligast att kvinnan tar mannens efternamn även om det nuförtiden blir mer och mer vanligt med andra sätt. Det är ingen som säger något om DEN symboliken, och framförallt inte att vi ska behålla den äldre traditionen att det alltid var mannens efternamn som gällde!
Dessutom har jag inte hört någon protestera över att det bara var männen (kungen, Daniels pappa och Daniel) som höll tal under bröllopsmiddagen! Kanske inte lika symboliskt, och visst, Victoria höll tal (till folket) på Lejonbacken (heter det väl?), men det är väl ganska vanligt på svenska bröllop att inte båda föräldrarna håller tal till brudparet?
Och som jag skrev ovan, jag har varit på ett spanskt bröllop där brudgummen “överlämnades” av sin mor vid altaret (och bruden av sin far). Jag har även för mig att mina belgiska vänner gick in så i kyrkan när de gifte sig.
Symbolik hit och dit men jag tycker nog är det så att giftemålet på något sätt symboliserar en övergång från ens “gamla” familj till en ny familjeenhet som man skapar (med eller utan barn) med sin nya make / maka. Varför måste allt ses med ett jämställdhets- / icke-jämställdhetsperspektiv? Jag har läst att traditionen kommer från att förr i världen var det relativt vanligt (??) med brudrov och man därför hade den här traditionen i Sverige att paret ska gå tillsammans till altaret för att visa att bruden gifter sig frivilligt. Nu är det väl inte så vanligt med brudrov i Sverige och därför kan vi kanske låta bruden bestämma med vem hon vill gå med när hon gifter sig.
Victoria verkar vara en stark, självständig kvinna och jag tror inte att det är någon som tvivlar på att hon gifte sig frivilligt och av kärlek!
Ja ja, vi kan nog bara komma fram till att vi inte delar samma åsikter i det här sammanhanget. Jag har faktiskt inte ens funderat över hur O och jag skulle gå i kyrkan om vi får ändan ur vagnen och gifter oss [igen]. Jag ska kolla med honom hur hans syskon gick fram i kyrkan…
Det är lite kul att många av de som är emot monarkin i princip ändå tyckte att det var intressant att följa bröllopet i media. Som någon skrev ovan, mer kärlek åt folket (och kanske en aning glamour också 😉 )
Kram!

27 08 2010
Bejla

Så fick jag också sett brudklänningen tillslut – har faktiskt inte sett ett enda kort från det stora bröllopet. Lustit med de nästan nakna gubbarna. “Tur” att ni tittade ut precis när de cyklade förbi. 😉

Leave a reply to petchie Cancel reply