NYC yesterday: Guggenheim, H&M, fika @ Fika and non-stop talking

28 02 2008

So yesterday was the big day when I was going to NYC to meet the two Swedish bloggers Petra, aka Sporty Spice and Saltis! I wasn’t too nervous about the meeting even if I had never met the girls before – through the blogs you get a feeling for if you would get along with the person, or not.

I took the train from New Brunswick, NJ at 9 o’clock in the morning – my first time on a train in the US! My first 3 impressons were: wow, the train station looks like an old English station! Not what I expected, an old classical building. I noticed that there were many Indians and other Asian-looking people waiting for the train (unlike Puerto Rico where everybody is either Puerto Rican or American) and then it hit me… it’s COLD!! What a great feeling!

It takes around one hour to get to NYC, arriving at Penn Station just behind Madison Square Garden. I walked up 7th Avenue – changed to 6th, saw the neon lights on Time Square and was quickly at my meeting point with Petra; Bryant Park. Another impression: people walk fast in NYC – yes! It makes me mad when people drag their feet just infront of me… And all the languages – it felt strange not hearing just Spanish!

It was a sunny, but cold crisp winter day and I was enjoying the weather while waiting for the other Petra. She arrived just when I was bending down to tie my shoe lace – ha ha! Are you Petra? she said to me in Swedish while I had my head upside down  😉 Anyway, we immediately started talking and didn’t really stop until almost 7 hours later when we parted ways!

Bryant Park, ManhattanBryant Park, it could almost be a park in Paris if it wasn’t for the skyscraper in the background…

We decided to walk to the Guggenheim museum (5th Ave at 89th street). I think that it is the way to see NYC – on foot, especially when it is such a beautiful day as yesterday. It was weird talking to another Petra, I have never known anybody else with the same name as mine… But, it really felt like we had known each other forever, and we had so much to talk about!

Unfortunately the building housing the Guggenheim museum is under renovation so we couldn’t see the cool exterior (architect: Frank Lloyd Wright) but the interior is as spectacular – especially at the moment as there are nine full-sized cars suspended from the ceiling in the rotunda (central hall). I had never visited the museum before, but the Peggy Guggenheim* museum in Venice (see link on the right under Travel Links) is one of my favourite museums! The main exhibition by Cai Guo-Qiang was interesting, a mix of different installations such as the suspended cars, as well as fake tigers and wolves, and a work-in-progress of clay statues. We didn’t like everything but the artist’s so-called paintings were beautiful. At first we just thought that they were paintings until we saw one of the videos of the making – gunpowder is arranged in patterns on paper and then lit to burn the surface. The result is quite astonishing!

After our cultural session, it was decided that we needed a shopping session! We headed to H&M on 5th Avenue – apparently not the only Swedish girls thinking the same thing… I needed some basic clothes since my luggage had been lost on my way to Newark the day before (it has since then been retrieved and delivered to our hotel!). It was funny, even if I hadn’t met Petra before, I could still tell what kind of clothes she would like 🙂

The Swedish café / Espresso Bar Fika was our next stop, on our way we passed by the cinema called Paris where Carrie sees a French film in the episode Anchors away! (Petra has just written an article on SaTC locations in NYC!). Fika really is a Swedish café – everything from the interior (photos of the Swedish artists Petter and Titiyo) to the names of the sandwiches (Göteborg, Malmö, Överkalix, Stockholm) and the grandmother biscuits (Bondkakor, Drömmar, Kokostoppar etc). And no, the cinnamon buns are not glazed… We felt right at home, and had an extended lunch / fika while chatting (of course), listening to Bo Kaspers Orkester (Swedish band) and waiting for Saltis.

Both Petra’s boyfriend and mine called during the day to check up on how our meeting was going, wondering if we were getting along or if it was a complete disaster… Like I said to O – Petra and Petra are having fika at Fika – such a combination just had to be destiny!

The Swedish café Fika on ManhattanThe Swedish café (sorry, Espresso bar) Fika on Manhattan (41, W 58th Street, just one block south of Central Park)

Saltis arrived, we had another coffee and asked her lots of questions about her life in NYC and compared notes on expat life on this side of the Atlantic. I feel a little like an American expat virgin with my 3 months in Puerto Rico compared to the other girls’ ~2 years but it seems like I have been here longer… maybe because I have been reading the blogs, and I was preparing for this move for so long.

I had such a perfect day yesterday and it does feel like I have two new friends – hopefully we will be able to meet up again soon. Why not organise somehow a blog-meeting with all the other girls? Hm, have to think about that one – how, where and when would be crucial questions… For now, I’m on my way to San Francisco this afternoon and I’m looking forward to meeting the California girls next!

Unfortunately I didn’t take a lot of photos yesterday but here’s the proof that we actually met:

Three blog-girlsThree Swedish bloggers at Fika

*) Some art trivia: Peggy Guggenheim was the niece of Solomon Guggenheim (the full name of the NYC museum is the Solomon R. Guggenheim museum) and she led a very interesting and exciting life among the now very famous modern artists in the 1930-1960’s. Her autobiography Out of this century. Confessions of an art addict is a fascinating read I would almost compare her to Paris Hilton of her day.


Actions

Information

22 responses

28 02 2008
Annika

Åh vilken rolig läsning!! Och så KUL med bilden av er tre!
Det verkar som om ni klickade bra allihopa! Så roligt! Men, jag vet ju att man kan läsa mkt mellan raderna i bloggar, och verkligen få en BRA bild av bloggaren innan man träffas IRL! Tror att om man “klickar” på bloggen “klickar” man också IRL!
Ni hade verkligen en rolig och lång dag tillsammans! Nästa ggn hoppas jag att jag också kan vara med. Ska du träffa Jacal i CA??? KUL isåfall!!!

28 02 2008
petchie

Ja, det var verkligen en jättekul dag, Annika! Och vi pratade om dig, du skulle ju verkligen ha tagit tåget upp till NY igår! Förlåt att vi inte tänkte på dig förrän det var försent 😦
Jag hittade dessutom boken Random family på Borders vid Madison Sq Garden, så den ska jag läsa ASAP. Tack för tipset!
Japp, ska förhoppningsvis träffa JaCal på lördag – såg dock att hon är sjuk just nu så hoppas att hon hinner bli frisk. Och så ska jag fika med Lotta K och Monica på måndag!! Hoppas även hinna träffa Ing i LA nästa vecka – there’s no stopping me now 😉 (stackars O, ha ha)

28 02 2008
Petra

Det var verkligen en riktigt lyckad dag. Den kommer jag att kunna leva länge på. Filmen som Carrie ser på “Paris” heter Joie por Deux och när hon köper biljetten säger hon “Joy for two, for one”. Du kan även se att hon går förbi Plaza innan hon går över gatan till biografen.

När kommer du Annika upp till NYC då?

28 02 2008
Annika

Ja, det var synd, men it is what it is…Det hade inte funkat igår iallafall.
Jag vet inte alls i skrivande stund när jag åker upp till NYC. Förhoppningsvis ska det väl inte dröja så länge, Det är ju bara 40 mil, för tusan…
Nå, kul med lite Satc lektioner också. Petra A, jag ser fram emot artikeln. Du länkar väl ut den.
Och Petra, vad roligt att du ska träffa alla i CA. Du är verkligen ute på en bloggturne…Alla träffar Petra…utom ngra få av oss 🙂

28 02 2008
Jess

Det låter som att ni haft en helt underbar bad i ett småkallt N.Y!!
Men vad jag önskar att jag också kunde varit där!
Jag skulle också vilja gå till Guggenheim museet. Måste vara otroligt med alla utställningar av alla de slag.
Förresten, att rotunda betyder central hall hade jag ingen aning om. BB:t här i Dublin heter ju det så det ska jag komma ihåg! 🙂
Hoppas att resten av dina äventyr och träffar blir lika lyckade som N.Y.
Kram!

28 02 2008
Jess

Ska stå underbar DAG i mitt inlägg ovan.. 🙂

28 02 2008
Desiree

Vilken underbar dag! Jag blir sa avis pa dig som far traffa sa manga av bloggarna, ga pa svenskt cafe och handla pa HM!!! Ja vill, jag vill ocksa! Lat som ni hade en riktigt trevlig traff med fika och allt. Ah vad jag langtar till HM i Atlanta ska oppna vilket den ska nu under varen. Saknar svenskt mode till bra pris. Tycker modet har i sodern ar ganska trakigt eller obefintiligt och dessutom ar det ganska dyrt med klader har. Ha en bra resa till SF och ha det toppen med tjejerna som bor i Kalifornien.

28 02 2008
saltistjejen

Å det var verkligen skoj att träffa er båda!!!! 🙂 🙂 🙂
Hoppas verkligen vi kan göra det igen!!!!

jag har inte bloggat om detta eftersom jag varit så självupptagen denna veckan. Det har varit så mycket som hänt. Vi hade ju besök från Sverige vilket jag knappt en heller hunnit blogga om. Allt p g a att mycket av mina tankar och min tid varit fokuserad på våra ultraljud… Suck!!! Ja kanske har du läst mina inlägg i bloggen som sagt. Nu verkar det ju som om man äntligen kan känna sig lite lugnare igen tack och lov. Så nu ska jag försöka blogga mer om allt roligt som hänt denna veckan..! Bla vår fikaträff då! 🙂

Hoppas du får en riktigt underbar fortsatt semester med alla dina kommande träffar!!!!Kram!

29 02 2008
JaCal

Vilken härlig dag!! KUL! Jo, jag har varit riktigt risig hela veckan – men idag är jag ur dimman. Hostar en del fortfarande – men kommer definitivt in för att träffa dig på lördag!! Det är ju två dagar dit – då ska jag verkligen vara på benen igen!

29 02 2008
Millan

🙂 ah vilken rolig lasning och jag blir ocksa avis!! Du ar verkligen ute pa en riktigt bloggresa och det ar ju inte helt fel!! Jag tror, precis som dig att man kan lara kanna folk ratt val igenom deras bloggar sa man vet sakert redan innan om man kommer att klicka i verkligen livet ocksa!

Tycker det later som en kanonide med en bloggtraff. Just i New York hade ju inte varit fel 🙂

Ha en fortsatt harlig semester!!

29 02 2008
Victoria

Åh, vad kul att kunna träffas sådär!! Vad avis jag blir!

29 02 2008
petchie

Petra, jag har precis börjat läsa en bok som heter Reading Sex and the City och har kommit fram till att jag måste nog se om HELA serien 😉 Har du läst den? Det är en mycket intressant läsning / analys av olika forskare och akademiker.

Annika, jag tycker absolut att du ska försöka åka upp till NYC och träffa tjejerna, 40 mil är ju som att åka till Linköping från Skåne 🙂 Ha ha, ja tyvärr kan jag ju inte träffa ALLA den här gången – men Virginia är på vår “lista”, lovar!

Jess, jo jag fattade att du nog inte menade att vi hade ett trevligt BAD i NY 😉 Guggenheim var häftigt att se – sedan kan man ju vara lite kritisk (som vi var) och mena att “det där skulle jag själv kunnat göra” eller “är en videofilm där man bränner av krut verkligen konst..”.
Rotunda betyder inte central hall utan jag menade just att rotundan är den centrala hallen (hm, vet inte om det är logiskt). Tror att rotunda är en rund, cylinderlik byggnad… i muséet ser den ut som ett runt parkeringsgarage!?

29 02 2008
petchie

Desiree, vad kul att H&M öppnar i Atlanta!! Jag insåg inte förrän vi kom in i affären hur mycket jag saknat en bra, billig klädaffär! I PR blir det mest outletshopping vilket ju är väldigt billigt men samtidigt är Ralph Lauren och T. Hilfiger varken trendiga eller roliga i längden (byxor eller tröjor kan man ju köpa där men annat är bara tråkigt)…
Och det var så himla kul att fika på Fika – ingen hög musik, ingen tv på i ett hörn, utan bara lugnt och skönt – och god sallad och kakor!

Saltis, jag förstår att du har haft fullt upp den här veckan och att du haft tankarna på annat håll… jag blev så glad när jag läste på din blogg att det verkar ha gått jättebra.
Jag hoppas också att vi kan träffas snart igen!!
Stor kram!

29 02 2008
petchie

JaCal, vad skönt att höra att du mår bättre! Ser verkligen framemot vår träff imorgon – ringer lite senare idag..

Millan, visst är det så att det känns som man redan känner varandra ganska väl när man följt varandras bloggar. Och det var ju extra kul att vi verkligen klickade, Petra, Saltis och jag!
Ja, vi kan väl försöka fundera iaf på en stor bloggträff, det hade väl varit HÄFTIGT!! Vet inte om det är genomförbart men varför inte!?

Victoria – det var verkligen så kul att träffa tjejerna! Som Petra skrev, det här kommer vi att leva länge på…

29 02 2008
Annika

Petra.
All right, den där boken om Satc, den vill jag ha!!
Satt just igår och tittade på avsnittet där Mirandas mamma dör. Fick verkligen tårar i ögonen och en klump i halsen…

ANYWAY…SKA ju skriva om ngt helt annat till dig här och nu…MINNS du när vi talade om fastan och att avstå från vissa saker?..Frågade en troende bloggvän, Eva i Östersund, om fastan…Här är hennes svar till mig.

“Annika: Tack! Nej det är inte bara katoliker som fastar, jag tror att vi är många inom den luthersk/evangeliska kyrkan som gör det också. Kanske inte alltid i formn av att matfasta, det kan ju även handla om att man reflekterar över något denna tid. En inre rening så att säga. Själv avstår jag från sötsaker under dessa dagar.”

Kul att veta tycker jag…Hoppas du har det mysigt i Sunny California!!

29 02 2008
petchie

Annika, den är jätteintressant och det ska bli kul att se avsnitten igen när man läst de olika analyserna. Boken är redigerad av Kim Akass och Janet McCabe.
Vad intressant att få lite feedback från en svensk luteran ang fastan!! Tack för att du delar med dig.
Det är en jättefin vårdag idag, hoppas att vi kommer iväg snart – O håller på att fixa hyrbil…

29 02 2008
Anne

Jätteroligt läsning, jag var tvungen läsa ditt inlägg två gånger och riktigt ta in allt du skrev. Läste på Petras hemsida också att det varit jättelyckat.
Ni verkar ha klickat rätt rejält, vilket ju inte alls behöver vara fallet när man träffar människor man aldrig träffat och kanske inte ens pratat med tidigare. Måste nästan kännas lite som en lättnad efteråt, att det gått och känts så bra liksom för man vet ju aldrig…. Mycket roligt se en bild på er alla tre också, det ser faktiskt ut även på bilden som ni känt varann länge.
Du får återkomma med rapport efter övriga träffar med Californien tjejerna också.
Ha det fortsatt bra Petra!

29 02 2008
petchie

Anne, det var så himla roligt – kunde inte riktigt fatta när Petra skrev efteråt att vi pratat non-stop i 7 timmar! Men som sagt, det kändes som vi hade känt varandra jättelänge och vi hade verkligen inga problem med att hitta samtalsämnen… Vi pratade om att vi borde komma och hälsa på dig nästa gång – ni har ju ett stort hus ;-)!
Hi hi, pratade precis med JaCal, hon fattade först inte vem jag var – vet inte om det var skånskan som förvånade henne 😉

29 02 2008
Anne

Hihi, ja det vore trevligt med en riktigt stor bloggträff nånstans. Men läskigt också. Ni som träffats har lite försprång nu också. Men jag har inget stort hus ju, Desiree är kvinnan med the big house 🙂

7 03 2008
petchie

Anne, hoppsan – det ar ju sant, det ar Desiree som har en stor “mansion”… Ha ha, vi far forsoka fa henne att bjuda in oss alla 🙂

22 11 2008
Closed for holidays « Petchie’s adventures

[…] crashers today! It will be so much fun to see the three girls again – you might remember that Petra, Saltis and I met for a long fika at the Swedish café Fika back in February, and Annika invited O and I for brunch in Virginia in August, so it will really be […]

26 08 2009
Wednesday Food Pictures from NYC… « Petchie’s adventures

[…] (Stockholm) – both whom I have met before, but never together. It was quite funny that the first time I met Saltis, in February 2008 we were two Petra(s)* and one Anna – and I was on my way to California. This time we were two […]

Leave a comment