Friday theme / Show & tell: A song that represents your town / country

19 09 2008

Friday again and my Friday theme post is a little late since I was working at l’Alliance Francaise all afternoon yesterday and when I came home there had been another powercut and my laptop wouldn’t start up again (I have a new battery but unfortunately it is not working properly (glappkontakt for you Swedes) so the computer still dies when there is a powercut), so I couldn’t prepare the post yesterday. Fortunately for me, O couldn’t sleep yesterday evening and got up in the middle of the night to try to “wake up” my computer – it worked!!

My idea with today’s theme was to write a little about Puerto Rico’s music scene – I am not an expert so it gives me an excuse to learn more as well! The Lonely Planet for Puerto Rico has six pages devoted to local music, which might give you an indication of the importance music has in the culture. Salsa, reggaeton, bomba and plena are some of the music styles that are typical to Puerto Rico.

But let’s start with salsa – especially as O and I had the opportunity to see one of the most famous salsa groups live a few weeks ago; El Gran Combo de Puerto Rico! The group was founded already in 1962 but they are still going strong, despite getting a bit old (think Buena Vista Social Club). I think that I counted to 12 persons up on the stage, playing different instruments and singing, and making some dance moves! Since I am not an expert, I will not write more – just click on the link if you want to know more, and check out this youtube clip! The song is very appropriately called Arroz con habichuela (Rice with beans, a staple dish in Puerto Rico!):

Reggaeton is a mix of salsa, reggae and hip hop, and very popular on the island – last night O and I walked past a guy who was sitting outside his car, with the volume of the car stereo on maximum… That is usually how I hear reggaeton – blaring from the loudspeakers of a car driving by. I still haven’t seen the perreo (dog dance – I am sure that you can imagine what it is like just from the name) live but I guess that it is an experience you don’t soon forget (especially if you are a guy, ha ha). One of the most famous reggaeton artists is Daddy Yankee (who to my Spanish teacher’s disappointment is supporting McCain – see links in Speaking Boricua’s post) and you might have heard the song Gasolina which was very popular a few years ago. Daddy Yankee is starring in the new film Talento de Barrio, showing at the local cinemas at the moment.


 
Many Puerto Rican performers are world famous such as Ricky Martin, Jennifer Lopez, and Marc Anthony, however both J Lo and Marc Anthony were born in New York City, but to Puerto Rican parents. Nevertheless, there are other famous artists from Puerto Rico, or at least they are famous in the Spanish-speaking world, for example Chayanne. I had never heard of the singer before we moved to Puerto Rico, but O says that he is very popular also in Spain. Chayanne has been featuring on billboards around San Juan lately as he is starring as a vampire (!!) in a television series called Gabriel.

I realised when writing this post that I need to learn more about Puerto Rican music, embarrassingly enough I only have one cd with local music and that is the Putumayo compilation that you can buy in all souvenir shops! I hope to come back to the subject in the future with more inside information (I will study the local music channel Video Max in the meantime)…

Well, it is high time to check out the local music of the other Friday theme bloggers:

Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Inga-Britt, Jemayá, Kicki, Leopardia, Lia, Lullun, Marianne, Marie, Marina, Millan, MKB, Nilla, Nina, Petra, Saltis, Simone, Strandmamman, Ulrika, Victoria and 30+ kvinna in the city.


Actions

Information

23 responses

19 09 2008
Cecilia

Återigen då så lär man sig mycket nytt och får höra mycket nytt som man kanske aldrig skulle lyssnat på i vanliga fall.Ricky Martin har jag lyssnat en hel del på men han är väl upptagen av att sköta barn nu har jag förstått (vad nu det har med saken att göra).Det var ett väldigt roligt tema!!

Ha en skön helg.
Kram!

19 09 2008
Fritt ur hjärtat

Ja, en ny upptäckt för mig. En riktig goding;-) Jag har dansat mycket salsa och gillar då själklart rytmerna!!

19 09 2008
Anne

Skön musik och sound, ungefär vad jag förväntat mig att det är på Puerto Rico. Hehe, bilarna med musik och dunka dunka på i hög volym, det känns ju helt klart väldigt….speciellt och lite tönt-charmigt på nåt sätt.
Gasolina har jag aldrig hört men den var jättebra, gillade rytmerna i den.
Att J Lo har Puertoricanska rötter har man ju hört, men jag trodde nog att hon var född på ön också men hon har alltså “bara” föräldrar på Puerto Rico men är född i New York. Där ser man…

19 09 2008
Ulla

Härligt inlägg, jag ÄLSKAR latino musik, och älskar också att dansa salsa, fast jag inte gjort det annat än på egen hand, sen jag flyttade hem från Helsingfors för fem år sedan. Jag var ju en kort tid gift med en Kuban, som dessutom var musiker, så det blev mycket salsa och kubansk musik i ett skede av livet. Ska läsa ditt inlägg på nytt i helgen då jag har mera tid, nu hann jag ännu bara njuta av det första bandet. Nu har jag förresten också en oförglömlig musiksnutt på min blogg ;)! hälsar Ulla

19 09 2008
barbamorsan

Takterna gick lite som jag trodde, kul med de olika inriktningarna och tankarna kring valen.

19 09 2008
petchie

Cecilia, det var ett lärorikt inlägg att skriva också 😉 Ska försöka sätta mig i ämnet mer, och kräva lite “musikundervisning” från min spansklärare som dock verkar vara mer intresserad av amerikansk rock än inhemsk musik!
Ja, Ricky Martin har ju blivit pappa genom en surrogatmamma. Det är konstigt att man inte hör mer skvaller om hans privatliv men jag misstänker att han inte är helt intresserad av kvinnor om man säger så.. Han bor ju i Miami sedan länge så mer dina hemtrakter än mina!

Simone, själv har jag inte vågat mig på att försöka dansa salsa – men det är kul att se folk dansa här, det är mycket salsa och merengue!

Anne, visst är det ganska fånigt med dunka-dunka från bilarna.. O skrattade åt killen igår och sa att han riskerar ju att ladda ur bilbatteriet dessutom 😀 Jag glömde att skriva ut vilken sång det var och påpeka att man ser hur perreo dansas i den! Det är inte Gasolina – den kan du lyssna på här (jag är säker på att du har hört den – iaf refrängen!?): http://www.youtube.com/watch?v=gd7K4m9gLZQ&feature=related

19 09 2008
petchie

Ulla, roligt att du gillar musiken – jag kommer ihåg att du varit gift med en kuban så jag förstår att du har många minnen till den här musikstilen! Ska kolla in din blogg igen nu när du har lagt upp lite musik!

Barbamorsan, jag tyckte att det var roligare att skriva om musiker som inte är så kända i resten av världen – de flesta vet ju hur Ricky Martin och J Lo låter 🙂

19 09 2008
Marianne

El Gran Combo, säger bara det! Dem ska jag hålla ögonen efter i skivdiskarna! Men Guuud vad stel man känner sig när man ser någon som kan vifta på höfterna på det där sättet! Ja, likadana var tjejerna i Turkiet, förmodligen här också.

Men sedan var nätet så segt att jag inte riktigt orkar sitta och vänta på de andra. El Combo tog sig gott och väl en kvart att snurra och ladda och snurra och ladda innan jag kunde lyssna i ett stycke. Får prova senare.

Hoppas nu att du får en skön helg!

19 09 2008
StrandMamman

Igen fick jag mig en massa ny kunskap till livs 🙂 Du har hittat på trevliga fredagsteman Petra, tack för det! Själv blev jag salsainspirerad under våra resor till Bogotá och till karibiska San Andres (liten ö utanför Nicaragua, tillhör Colombia), och har gått ett par kurser, men min man dansar tyvärr inte så mycket så jag saknar salsakavaljer :((

19 09 2008
petchie

Marianne, vad tråkigt att internet är segt!! Trevligt att du iaf hade tålamod att se den första filmsnutten! O och jag vågade oss inte upp på dansgolvet i julas när det var officiell företagsjulfest – folk var ju så proffsiga med både salsa- och merenguerytmerna!!
Jag undrar om det går att få tag på El Gran Combo utanför den spansktalande världen – antagligen inte i Egypten iaf 😉
Tack detsamma!

19 09 2008
petchie

StrandMamman – vi har precis motsatt problem här, det är JAG som inte vill [lära mig] dansa salsa medan O är väldigt intresserad men så har han också en betydligt bättre rytmkänsla och koordination än jag… Kul att du gillar mina teman, tack!

19 09 2008
Annika

RICKY MARTIN!! But of course!! han är ju självklar på ön, förstås. Det är väl JLO och Marc Anthony också kan jag tro, ja det skriver du ju att dom är trots att dom äör födda i NYC. But once a Puerto Rican always a Puerto Rican!!
KLART mysig musik idag hos dig Petra. En ggn tog jag en aerobic salsa klass på mitt gym. Vilket skämt!! Jag var som ett KASSASKÅP…SÅ jag förstår om du inte ser sådär jättemkt fram emot att börja med salsan, Petra.
KRAMAR!!!

19 09 2008
Lia

Spännande tema! man lär sig så roliga saker eftersom vi som följer temat är stationerade i världens alla hörn. Kan ju konstatera att det kändes lite mer exotiskt med PR än Lund dock…=)

19 09 2008
Nina

Kul inlägg! Ni verkar ju ha mycket samma musik som oss… Reggaeton skrålar överallt här också. Jag har sett perreo live alldeles för många gånger och har till och med parodidansat det med en kille på en tävling (vi vann och fick varsin videokamera, haha). 😀

Samma sak med mig, jag vill INTE dansa salsa men sambon vill det. Jag är som ett kassaskåp då, precis som Annika. 🙂

Cumbia som jag har med i dagens inlägg är mycket roligare, det är ju bara att hoppa runt lite. Gör man det tillräckligt snabbt kanske ingen märker att man inte kan. 😉

19 09 2008
Desiree

Detta var verkligen interessant och kul att lyssna på! Jag gillar Salsa. Det påminner mig om tiden då vi bodde i Nicaragua. Eftersom jag förstår spanska fattar jag ju texten också på många sånger vilket är roligt. Jag visste dock inte ens om att reggeaton, bomba och plena. Coolt. Jag tyckte mest om den första sången du hade valt. Du får gärna utforska mer om PRs musik och skriva om det på bloggen. Jag blev faktiskt sugen och inspirerad av ditt inlägg att skaffa mig lite mer musik från PR eller mer Salsa. Jag gillar Putumayos skivkollektion. De har ju en hel del bra där. Jag har en skiva därifrån som heter Gumbo med musik från New Orelans som är riktigt bra. Ha en skön helg.

19 09 2008
Speaking Boricua

The best site to find things on Puerto Rican music, is, of course, http://www.musicofpuertorico.com, which is also both in English and in Spanish (no Swedish, sorry!). 🙂

19 09 2008
petchie

Annika, det kändes lite för lätt att låta Ricky Martin representera Puerto Ricos musik 😉 men visst är han väl den mest kände av alla puertoricaner!
Hi hi, jag är också ett kassaskåp när det gäller dans!

Lia, visst är det roligt att läsa och höra allas tolkningar idag – musik är alltid ett lätt ämne att skriva om tycker jag. Och tja, visst är PR mer exotiskt än Lund, men det beror ju på vilket perspektiv man har – här är det ju jag som är exotisk (även om folk har svårt att skilja på Schweiz (Suiza) och Sverige (Suecia), av förståeliga skäl!)..

Nina, jag kan tänka mig att perrea är en lättparodierad dans 😉 I Trinidad kallas det för wining och min spanske kompis som bodde där pratar fortfarande om sina upplevelser på dansgolvet med trini-tjejerna!

19 09 2008
petchie

Desiree, salsa är ju väldigt poppis över hela Latinamerika så jag förstår att det påminner dig om ert liv i Nicaragua. Jag börjar också förstå lite bättre vad de sjunger om, vilket är kul!
Om du är mer intresserad av PRs musik, kolla Speaking Boricuas länk nedanför din kommentar! Och visst är Putumayos samlingar bra, jag borde köpa fler – oftast är just PR-samlingen utsåld i affärerna här men de andra skivorna finns ju…

Speaking Boricua, thanks for the link – great web-site! You have also written some good posts about Puerto Rican music – I need to go back and study them 😉

20 09 2008
Speaking Boricua

Haha… go for it.

I thought I should also add, my (Puerto Rican) teacher said the other day that once you’ve danced at an El Gran Combo concert, you can die happy… congrats! or something! Hah.

21 09 2008
Lullun

Kul inlägg! Ser fram emot att se resultatet av dina vidare “studier”. 🙂

21 09 2008
petchie

Speaking Boricua, I have to admit that we didn’t actually dance at the concert – we are just too shy to try to dance salsa among all the professionals 😉

Lullun, tack – jag lovar att återkomma till ämnet snart!

5 11 2008
fia

http://mrssantos.blogg.se musica kategorin

17 11 2009
Tuesday music – Belgian / Puerto Rican « Petchie’s adventures

[…] If you are interested in Puerto Rican music, without any Belgian references, check out this blog post that I wrote last year. […]

Leave a comment