Wednesday recipe: Eggs – brown or white?

1 10 2008

Are your eggs brown or white? How long do you boil an egg? Hard-boiled or soft? Should the yolk be broken on a fried egg? Do you fry the egg in lots of oil or not? The egg issues are endless… I have never understood people who say “I can’t even boil an egg” – I know how to cook, but when it comes to boiling an egg, I struggle!

Yesterday we had a very interesting egg discussion while making a simple dinner; first our Irish visitor B was shocked to see that our eggs were white! I know that somebody else has reacted to our white eggs, it might have been my mother – but it wasn’t because she hasn’t seen white eggs, it was more a reflection in the lines of Oh, we never have white eggs anymore or something similar… So, in Ireland eggs are apparently only brown.

But how do the eggs get their colour – is it depending on the type of hen, the food she eats or…? Our instinct told us that it must be due to the hen and I just confirmed that this is correct by doing a google search – hens with brown / red feathers lay brown eggs, and the white hens lay white eggs. Easy peasy… But then, what’s the difference between a chicken and a hen? Is a hen a chicken or a chicken a hen?? And what’s the difference between a rooster and a cock? Apparently rooster is American, Australian and Canadian English for a cock, females over one year are hens and the babies are called chicks – chicken is the meat! Phew, lots of poultry-related issues have been straigthened out thanks to Wikipedia 😀

Regardless of the outside colour of the egg and who is laying it, did the guests want their eggs hard or soft? Well, then the Spaniard got involved – what’s the difference between a hard-boiled and a soft-boiled egg?? I thought that he was joking… apparently not and he felt a little insulted that we didn’t take his question seriously! I tried to explain and said that of course you must distinguish if the egg is soft or hard? Nope, a boiled egg is a boiled egg in Spain (or at least according to O!)…

In France (and other French-speaking countries such as Belgium and Switzerland) oeuf Ă  la coque is a typical children’s dinner – I remember thinking as an au-pair that it seemed very bland and boring but the children loved it.

Oeuf Ă  la coque*
1 egg per person
a few slices of white bread, preferably baguette
Put the egg in boiling water and boil it for 3 minutes (traditional timing) or 4,5 minutes (modern timing as the eggs tend to be bigger nowadays)**. The yolk is supposed to be runny and the white half coagulated.
Serve the egg in an egg cup and dip pieces of bread in the soft-boiled egg (add some salt if you’d like). VoilĂ , a traditional French meal!

Eggs for sale
Some white Swedish eggs…

When I was a child, the holiday preparations included not just packing but also egg frying! We would always travel by car to the continent – leaving early in the morning, catching the ferry from Limhamn to Dragör in Denmark and then head towards Hamburg where our Swedish-German friends lived. After Hamburg the destinations varied – Switzerland, France, Great Britain… But one thing was sure, the fried egg sandwiches were always eaten by the side of the road somewhere in Denmark:

Childhood egg sandwiches
1 egg per person
slices of dark bread
iceberg lettuce
butter
Fry the eggs (broken egg yolk or not, lots of oil or little, sunny side up or not – the way you like them!). Spread some butter on the slices of dark bread, place a piece of iceberg lettuce and the fried egg on top and pack for the pic-nic. My childhood pic-nic sandwiches! 😀

*) Oeuf Ă  la coque literally means egg in the shell but usually refers to the soft-boiled eggs eaten with bread as in the recipe.
**) Timings according to a Wikipedia post in French.


Actions

Information

20 responses

1 10 2008
lotta

hihih vilket intressant inlÀgg. jag gillar bÀst vita Àgg och har mÀrkt att Àggen e mkt större hÀr i sverige Àn i schweiz??!! hoppas allt e bra med dig
kraaam

1 10 2008
Anna (sthlm)

KÀnns ju inte ens som en mÄltid, kokt Àgg med bröd liksom! Men det rÀknas vÀl som frukost i alla fall!

Jag gillar mina Àgg ungefÀr 4-5 minuter och med kaviar!

1 10 2008
petchie

Lotta, jag hade inte kunnat tĂ€nka mig att det skulle bli en sĂ„dan diskussion nĂ€r jag tog ut Ă€ggen och frĂ„gade om de skulle vara hĂ„rda eller mjuka, hi hi 😀 Och O blev riktigt sur nĂ€r han inte förstod vad jag menade – det Ă€r nog första gĂ„ngen vi haft en “sprĂ„kförbistring”!

Anna, precis sĂ„ tĂ€nkte jag – det Ă€r vĂ€l ingen MIDDAG, men det Ă€r faktiskt ganska vanligt att barn fĂ„r kokt Ă€gg med bröd till kvĂ€llsmat har jag förstĂ„tt. Jag har gĂ„tt frĂ„n hĂ„rdkokta och vĂ€ndstekta Ă€gg till att gilla nĂ€r gulan (som gĂ€rna fĂ„r vara sönder) Ă€r lite lös, men ingen kaviar!

1 10 2008
Anne

Vad intressant, nu har jag lÀrt mig sprÄkbruket för rooster och cock ocksÄ samt att chicken alltsÄ Àr köttet.
Det hÀr med Àgg verkar vÀldigt personligt, folk kan ju ha vÀldigt starka Äsikter om hur ett Àgg ska vara. Stekt Àgg vill jag alltid ha vÀndstekt, M vill ha det stekt bara pÄ ena sidan sÄ att det Àr löst i mitten (gulan).
Äggen sĂ€tter jag alltid i kallt vatten i kastrullen, nĂ€r vattnet kokar slĂ„r jag pĂ„ timern pĂ„ exakt 4 min. DĂ€r har du mina Ă€ggvanor!
Förresten, dina barndomsmackor. Åh, sĂ„ gott. SĂ„dana liknande smörgĂ„sar har jag ocksĂ„ minnen av.
Intressant det dÀr med vita och bruna Àgg du tar upp. Det finns alltsÄ ingen annan skillnad mellan bruna och vita Àgg (annat Àn utseendet pÄ hönan), inte sÄ att de i smak, styrka skulle skilja sig Ät pÄ nÄt sÀtt?

Jag kan inte minnas jag i Sverige skulle sett Ă€gg i olika storlekar, men det kanske finns och sĂ€ljs numera. Jag antar att det Ă€r samma i PR, hĂ€r finns i alla fall “vanlig” storlek pĂ„ Ă€ggen, sen finns det large eggs och extra large eggs. MĂ„nga recept kan ju skriva “large eggs” och förtydliga vilken storlek pĂ„ Ă€ggen man ska anvĂ€nda.

1 10 2008
Jess

Det dÀr med ÀggfÀrgen hÀr i Dublin stÀmmer. Det Àr bara bruna Àgg man ser, jag blev faktiskt lite paff nÀr jag sÄg Àgg hos mina pÀron och kom pÄ att de oftast Àr vita i Sverige.
DÀremot kommer de i olika storlekar och i en hel uppsjö av olika leverantörer.
SjÀlv föröker jag alltid att vÀlja Free Range nÀr jag köpte. (Numera hÄller jag mig utan p g a allergin du vet..)

Åh, vad gott med VASA husmans, hĂ„rdkokta Ă€gg och kaviar. Det vattnas i munnen!!

Men Ă€r det Ă€gg till pyttipanna eller Irish brekkie sĂ„ ska det vara lös gula….Mmmm..

SjĂ€lv kan jag inte sluta plina nĂ€r jag ser mĂ€rket Le Coq Sportif. “Translated in English as The Sporty Rooster” pĂ„ Wikipedia.
Tur att det inte Ă€r The Sporty Cock..det har liksom en annan klang. 🙂

Kram!

1 10 2008
Anna

Jag gör ocksĂ„ som Anne – lĂ€gger Ă€ggen i kallt vatten och sĂ€tter pĂ„ 4 eller 5 minuter nĂ€r vattnet kokar. Det finns smĂ„, medium och stora Ă€gg nu för tiden fast det har nog funnits ett tag tror jag.

Jag köper ekologiska Ă€gg och om de inte finns, frigĂ„ende. Men sedan har jag tĂ€nkt att jag borde köpa ekologisk kyckling ocksĂ„ (borde ju inte bara tĂ€nka pĂ„ hönorna men pĂ„ kycklingarna – under den korta tid de lever – ocksĂ„) men det Ă€r inte lika lĂ€tt att fĂ„ tag pĂ„.

1 10 2008
Desiree

Det var interessanta Àgg-funderningar du har haft. Jag har nog aldrig tÀnkt sÄ mycket pÄ skillnaderna mellan bruna och vita Àgg. Jag gillar bÄda. Smaken Àr nog ganska lika vare sig det Àr bruna eller vita. Jag upplever att bÄda Àr lika vanliga. Men nÄgot jag lagt mÀrke till hÀr i USA Àr att Àgg Àr nÄgot som faktiskt Àr mycket billigare Àn i Sverige. Det Àr ju toppen för det Àr ju bra mat och dessutom kan man verkligen göra en million olika saker med just Àgg. NÀr jag var liten Àlskade jag just Àgg som var koka i exakt tre minuter. Tycker inte att det Àr svÄrt att koka Àgg sÄ lÀnge man anvÀnder sig av timer.

1 10 2008
cecilia

Jag gillar bÄde och, har inte tÀnkt sÄ mycket pÄ fÀrgen faktiskt. DÀremot Àter jag vÀldigt mycket Àgg, och blev vÀldigt sugen pÄ ett löstkokt ett nÀr jag lÀste ditt inlÀgg:).

2 10 2008
David

“Oeuf Ă  la coque” = “Eggy Soldiers” i UK. 🙂

2 10 2008
Annika

Funderar vĂ€l aldrig ngnsin pĂ„ Ă€ggfĂ€rgen pĂ„ Ă€ggen… HĂ€r ser man bĂ„de bruna och vita Ă€gg. Vita Ă€r vanligare, men bruna finns i stor utstrĂ€ckning. Äter sĂ€llan och aldrig Ă€gg, men ibland Ă€r det lite gott. DĂ„ ska Ă€gget vara hĂ„rdkokt. Är det stekt mĂ„ste det vara vĂ€ndstekt. Vill absolut inte ha tillstymmelse till rinnande gula…
KRAMISAR till dig!!

2 10 2008
petchie

Anne, mina irlĂ€ndska vĂ€nner var lite skeptiska till att chicken bara skulle vara köttet och jag tycker ocksĂ„ att det verkar lite mĂ€rkligt… men kanske det stĂ€mmer!?
Jag ska komma ihĂ„g 4 minuter nĂ€r vattnet börjat koka – jag mĂ„ste alltid kolla upp Ă€ggtiderna i min gamla hemkunskapsbok 😀 Visst Ă€r det ytterst personligt hur man gillar sina Ă€gg – det Ă€r viktiga grejor!
Nej, enligt vad jag kunde lÀsa frÄn internet sÄ ska det inte vara ngn skillnad pÄ smak, och jag har aldrig mÀrkt nÄgon smakskillnad heller.

Jess, tack för inputen frĂ„n Dublin – dĂ„ har vi statistik frĂ„n tvĂ„ stĂ€llen i Irland pĂ„ att Ă€ggen Ă€r bara bruna 😉
I Belgien finns det ocksĂ„ olika storlekar och klasser pĂ„ Ă€ggen – och jag tror att de Ă€r mest bruna, men Ă€r inte sĂ€ker…
JodĂ„, Le Coq Sportif Ă€r en sportig tupp, symbolen Ă€r ju en tupp och inget annat 😀

Anna, jag hade ocksÄ för mig att det fanns olika storlekar pÄ Àggen i Sverige. Mina förÀldrar köper Àgg direkt frÄn en av min mammas kollegor och jag tror att de Àr frigÄende. Visst borde man tÀnka pÄ kycklingarna ocksÄ!

Kram tjejer!

2 10 2008
petchie

Desiree, jag har inte koll pĂ„ hur dyra / billiga Ă€ggen Ă€r hĂ€r i PR jĂ€mfört med Belgien men det Ă€r en av de fĂ„ produkterna som man faktiskt kan köpa “inhemska”, dvs inte importerade frĂ„n USA (vi har dock Ă€ven amerikanska Ă€gg). Som sagt sĂ„ ska det inte vara nĂ„gon smakskillnad mellan bruna och vita Ă€gg!
Mitt problem med att koka Ă€gg Ă€r att jag aldrig kommer ihĂ„g tiderna men annars Ă€r det vĂ€l ganska lĂ€tt… Man behöver ju inte sĂ„ mĂ„nga ingredienser 😉 Jag brukar blanda i kokt Ă€gg i sallad.

Cecilia, jag brukar inte heller tÀnka sÄ mycket pÄ Àgg men det blev en massa Àggiga diskussioner i söndags!

David, aha – tack! Var fĂ„r du all kunskap ifrĂ„n? 😉

Annika, ha ha, jag var precis som du förut – gulan skulle inte vara det minsta rinnig, och nej, jag Ă„t ytterst sĂ€llan Ă€gg… Men jag tror att det Ă€r Os inflytande som gjort att jag Ă€ter mer Ă€gg – och som Desiree skrev sĂ„ har jag upptĂ€ckt hur mĂ„nga olika sĂ€tt man kan tillaga Ă€gg pĂ„! Jag gillade tex inte omelett innan jag trĂ€ffade O, men han gör jĂ€ttegoda omeletter, bĂ„de tortilla (med potatis) och vanlig “fransk”.

Kram!!

7 10 2008
Marianne

Aha, det Ă€r dĂ€rför man kan fĂ„ en gammal höna nĂ€r man köper kyckling! Det ska ju vara skillnad – höns i curry mĂ„ste koka ganska lĂ€nge för att bli mört, alltsĂ„ en gammal höna, medan en kyckling ska vara under ett Ă„r och dĂ€rmed mörare i köttet sĂ„ att samma lĂ„nga tillagning inte behövs. SĂ„ fick jag lĂ€ra mig en gĂ„ng i tiden, men det kanske bara var i Sverige och pĂ„ den tiden : )

HĂ€r finns bĂ„de bruna och vita Ă€gg. Jag brukar köpa bruna frigĂ„ende organiska. Hur vĂ€l det sedan stĂ€mmer med verkligheten vet jag inte, men chansen Ă€r ju större med dem Ă€n “vanliga”. HĂ€r hittar man alla möjliga storlekar ocksĂ„, frĂ„n ganska smĂ„ till vĂ€ldigt stora.

De godaste Àggen köpte jag hos min lilla kvartershandlare i Istanbul. Lösvikt och nÀstan alltid bruna. De hönsen tror jag mÄdde vÀldigt bra. Det var till och med sÄ folk kommenterade pÄ hur goda Àggen var, och undrade var jag hade köpt dem.

Fast mest har jag Àgg som ingredienser nÀr det krÀvs, framför allt till bakning. Omelett Àr jag fullstÀndigt hopplös pÄ, det kan jag bara inte laga.

Kram!

7 10 2008
petchie

Marianne, jag vet inte alls om det verkligen stĂ€mmer… Höns har jag aldrig tillagat och inte tupp heller (typ som coq au vin). Jag har tjatat pĂ„ O att jag ville ha kyckling (han Ă€ter ju det pĂ„ jobbet varje vecka) sĂ„ nu har vi typ 4 kg kycklingbröst i frysen sĂ„ jag kan Ă€ta kyckling tills jag storknar 😀
Vad roligt att Àggen i Istanbul var sÄ goda, det beror bÄde pÄ hur hönsen mÄr och vad de Àter.
Jag har pĂ„ sistone blivit mer av en Ă€ggĂ€tare, har ofta 1-2 kokta Ă€gg i sallader – det Ă€r gott! Men omelett gör inte jag heller, bĂ€ttre att lĂ„ta O sköta omelettandet 😉

7 10 2008
Emmapiraya

De dĂ€r mackorna kallar vi för Ă€ggamada i min familj, med lite glimten i ögat! 🙂 Hur gott som helst och alltid med pĂ„ utflykter!

7 10 2008
petchie

Emma, roligt skÄnskt namn pÄ mackorna! Kul att ni ocksÄ har den picknicktraditionen i er familj!

8 10 2008
Cassie

Maybe one of the other comments has already answered it, but since I can’t read the comments, I’ll just write one anyway 🙂
We have two chickens and right now only the leghorn -a white chicken- has laid any eggs. Leghorns are the best layers of all the chickens and they lay white eggs. Rhode Island Reds -a brown chicken-lays brown eggs, and they are the best all-around chicken for both meat and eggs. I thought our other chicken who is black was an Ameracauna, but later found out she is a Sumatra(I think that’s the name). Apparently ameracaunas can lay blue and green eggs. And the black one, lays white eggs…so it is all crazy.
A chicken I think is just the general term. A chick is a baby, a pullet is a young hen (female chicken), a cockerel is a young cock aka rooster (male chicken).
That’s what I know. We have learned a lot about chickens by having them! You can read about them in our blog, if you’d like…
Take care,
Cassie

9 10 2008
Marianne

Kom aldrig mer och sĂ€g att det inte Ă€r nyttigt att blogga! Tack vare det hĂ€r inlĂ€gget och Davids kommentar visste jag vad “Egg soldiers” var, och kunde bara gĂ„ rakt hit för att verifiera i stĂ€llet för att googla och söka och greja! Sedan ska jag klura ut hur det ska översĂ€ttas, men det Ă€r en annan femma!

Detta till mitt nya översÀttningsjobb jag har fÄtt som jag inte kan berÀtta om Àn.

KRAM OCH TACK!

15 03 2009
Martin

Tack för informationen, nu skall jag ÄtergÄ till att tillaga Söndagsfrukost med bÄde bruna och vita, ekologiska Àgg. /Martin

15 03 2009
petchie

Martin, glad att jag kunde vara till hjĂ€lp! 🙂

Leave a comment