Left or right, that is the question…

5 10 2009

Or rather, are you left- or right-handed?

Quite a straight forward question for most people, and “officially” I would say that I am left-handed. However, there are a lot of things I do with my right hand and after O and I had had a discussion regarding this subject, I started writing down what I do with which hand (the funny thing is that I wrote my list with the “Right” to the left and vice versa):

LEFT HAND
writing
washing dishes
cutting bread
potato peeler
putting on mascara
sewing
brushing / combing my hair
brushing my teeth
pulling / carrying my suitcase (until tired, then I switch hands)
putting cream on my face
starting exercises always to the left (causes problems when exercising in a group, probably why I hate it!)
eating with a spoon
RIGHT HAND
play badminton & tennis
using can openers
putting on mascara
use the phone (I often grab it with my left and then switch to the right when talking)
cut with scissors (I have never been able to use left-handed scissors)
computer mouse
hair brush (both hands actually)
carrying my handbag on my right shoulder
vacuumcleaning (both)
drink (i.e hold a glass, bottle or mug)

Keeping right in Jordan
Keeping right in Jordan

I remember using the knife and fork in opposite hands (i.e holding the knife with my left hand and the fork with the right) when I was a young child, but I don’t remember when or why I swapped to eating like most people? The reason why I remember that I used to do it the other way is that I had a plastic table mat with a fork and a knife drawn on it and it annoyed me that I would have to put the cutlery in the wrong positions. Already at a young age I had a certain sense of order and symmetry, and maybe that’s why I changed hands?

When it comes to playing badminton, it is quite a funny story: I started taking badminton lessons when I was maybe 9 or 10. After a few lessons, my mother came to watch us play and afterwards she asked me why I was holding the racket in my right-hand? Well, because the coach told us to do it! Maybe that’s why I never became any good? 😉 However, in sewing class I was aware of the fact that I was left-handed, to my sewing teacher’s despair – as she couldn’t teach me how to crochet with my left! I also remember hating the left-handed pairs of scissors – there were always a few pairs in our classroom and some teachers tried to make me use them, but I couldn’t since I cut [with scissors, but not with knives] with my right hand.

Out of the 6 colleagues I shared various offices with in the European Commission, 2 or 3 colleagues were left-handed just like me. My Spanish colleague R was “more” left-handed than I, he always had the computer mouse to the left – extremely annoying when using his computer! I feel that there is a certain affinity between us left-handers and most of us point it out when meeting another left-handed person. When watching films I always notice who writes with their left; Julia Roberts, Brad Pitt and Keanu Reeves for example are left-handed. However, you can know somebody for quite a long time before you are in a situation where it would be discovered (usually when writing) – long-time friends, who are right-handed, have been shocked (??) to discover that I am in fact left-handed.

A friend used to complain that when she and her left-handed boyfriend were visiting a place they didn’t know, they would instinctively choose opposite directions to walk in – he would want to go to the left, and she to the right! Maybe that’s the same reason why I sometimes get confused with which cheek to kiss when greeting people (in cultures where you don’t shake hands!) – my instinct is to go left first!?

 Driving on the left in Puerto Rico??
Driving on the left in Puerto Rico?? We saw this puzzling sign on Isla de Cabras (the Goat Island) in Cataño, close to the Bacardi factory…

For many years I had difficulties in telling left from right, which I have read is quite common when 1) you are left-handed 2) a woman… In other words I have two valid excuses! My family will still make fun of me, claiming that I don’t know which is which! But I have a trick (still!): you say hello with your right (as höger (right) starts with a h just like hĂ€lsa in Swedish). When learning English I thought right has a h, so it is höger, in French it is the opposite – gauche is spelt with h so it is not höger, in Italian the h-trick doesn’t work but I think of the word “sinister” and then I remember that sinistra is left (sinistrare actually means to injure or damage!). Phew, a bit complicated but it works for me!

Furthermore, it is quite interesting that in most languages (that I know, Swedish being the exception), right both means “not left” (as it is explained in the dictionary) and “correct” as well as a “claim” (a human right for example). No wonder the Italians call the left “sinister”. I also find it fascinating that in Spanish sordo (deaf) and zurdo (left-handed) are quite similar words (especially when not making the distinction between s and z, such as in the Puerto Rican accent)!

How do left-handed people do in cultures (Muslim countries, India etc) where the left hand is viewed as “unclean” (you should eat with your right hand and clean yourself after toilet visits with the left)? Or in countries, such as the UK and the US where many school class rooms are not equipped with real tables and just chairs with writing boards to the right? Fortunately I never had to deal with those silly, or rather discriminatory, right-leaning “chairs + writing boards” in Sweden, even though abroad it has happened quite a few times.

Read more about left-handedness here, where you can learn that left-handedness is more common among men than women (strange then that in my family it was my paternal grandmother* and I who became left-handed, and only one of my left-handed colleagues was male).

*) My paternal grandmother was forced to become right-handed in school, a common practise in many countries until recently. She always spoke about it as a very traumatic experience.


Actions

Information

16 responses

5 10 2009
Desiree

Verkligen kul och interessant inlÀgg som man kan fundera en hel del över. Du stÀller verkligen bra frÄgor just om praktiska saker som i muslimska kulturer och de amerikanska skolbÀnkarna som alla Àr gjorda för högerhÀnta. Jag har aldrig funderat över problematiken dÄ jag sjÀlv Àr högerhÀnt. Men jag brukade ocksÄ som du gjorde dÄ du var yngre att flytta besicken nÀr jag Ät eller skar upp saker och ting. Jag gör nog det mesta med höger hand och skulle bli nÀstintill handikappad om jag tex bröt höger handled. Men svÄrigheten att skilja mellan höger och vÀnster har jag fortfarande. Jag mÄste alltid tÀnka efter och helst Àven kÀnna efter genom att vifta lite med höger hand i luften (jo dÄ jag mÄste försÀkra mig om att det Àr den handen jag skriver med och dÄ Àr det höger). Jag tyckte det var ursvÄrt nÀr jag övningskörde att skilja mellan just höger och vÀnster. Kul inlÀgg. Jag tÀnkte nog inte ens pÄ att du var vÀnsterhÀnt dÄ vi sÄgs.

6 10 2009
petchie

Desiree, jag tror inte att man överhuvudtaget reflekterar över sĂ„dana saker om man Ă€r högerhĂ€nt. Jag tycker inte att jag har mött nĂ„gra större problem i vardagen frĂ„n att vara vĂ€nsterhĂ€nt – förutom dĂ„ just nĂ€r det Ă€r sĂ„dana dĂ€r stolar med skrivplatta! Det Ă€r inte sĂ€rskilt bekvĂ€mt att försöka anvĂ€nda en sĂ„dan om man skriver med vĂ€nster hand…
Undra om det Ă€r vanligt att barn börjar med att anvĂ€nda besticken i “fel” hand? Och pĂ„ tal om att duka “fel” – O gör det ibland och jag blir alltid lite irriterad, det ser sĂ„ fel ut och jag förstĂ„r inte varför han gör det eftersom han Ă€ter “rĂ€tt”.
Min far bröt höger arm nĂ€r han var ung och fick skriva med vĂ€nster ett tag, jag kommer ihĂ„g att han har nĂ„gra böcker dĂ€r man ser att han skrivit sitt namn med vĂ€nster – inte sĂ„ snyggt 😉
Ha ha, samma hĂ€r med övningskörningen – min bilskollĂ€rare höll pĂ„ att bli vansinnig pĂ„ mig 😀
Kram!

5 10 2009
Annika

Jag Àr nog extremt högerhÀnt inser jag dÄ jag lÀser ditt inlÀgg.
Lite kul.
Jag har heller inte funderat över detta förrut eftersom jag ju dĂ„ Ă€r sĂ„ extremt högrig, hehe…

Vet du, vĂ„r kompis Keith, född 66, tvingades börja skriva med höger hand i skolan. DETTA var i upstate New York. Trodde inte det var sant dĂ„ han berĂ€ttade det. I vĂ„r tid, liksom…mĂ€rkligt…
Att min mormor, född 1918, fick tvinas till det med bakbunden hand Àr kanske lÀttare att förstÄ. DET var ju ett tag sen..
men pÄ 70-talet? Otroligt.

Ska frĂ„ga karolina om skolbĂ€nkarna. Hon har ju flera kompisar som Ă€r vĂ€nsterhĂ€nta…

Kramar!

6 10 2009
petchie

Annika, ha ha, sĂ„ du gör ingenting med vĂ€nster? Nej, jag antar att de flesta Ă€r som du… Kanske fler vĂ€nsterhĂ€nta anvĂ€nder bĂ„da hĂ€nderna just för att vi lever i ett “högervridet” samhĂ€lle? Jag hade som sagt inte riktigt funderat över det hela förrĂ€n O frĂ„gade vad jag gör med vilken hand…
Det Ă€r ju skandal att Keith tvingades skriva med högerhand pĂ„ 70-talet – inte klokt! Gör han nĂ„got med vĂ€nsterhanden fortfarande??
Ja, stackars den Àldre generationen som fick lida sÄ mycket för att de var vÀnsterhÀnta. Det kan ju först och frÀmst inte vara roligt att bli utpekad i skolan sÄ dÀr av lÀraren, och sedan att tvingas mot naturen, sÄ frustrerande! Det mÄste ju ha tagit mycket uppmÀrksamhet frÄn sjÀlva lÀrandet om de skulle koncentrera sig pÄ att anvÀnda höger hand.
Har du frĂ„gat Karolina om skolbĂ€nkarna? Har de fortfarande sĂ„dana dumma stolar + skrivyta? Det hade vi knappt pĂ„ universitetet i Sverige, nĂ€stan alltid ordentliga bord och stolar…
Kram!

6 10 2009
Annaluna

Jag gör typ allt med högerhanden, till och med Ă€tandet som ett barn – gaffel i höger, kniv i vĂ€nster. Jag har Ă€ven klocka (dĂ„ jag har en, har ej haft pĂ„ Ă„ratal) pĂ„ höger handled, men har för mig att man “ska ha pĂ„ vĂ€nster”? Nu minns jag inte riktigt, men vet att jag bĂ„de Ă€ter och har klocka pĂ„ “fel” sĂ€tt.

Ps. NĂ€r vi spelar badminton brukar jag försöka byta till vĂ€nster efter ett tag, fruktansvĂ€rt svĂ„rt! 🙂

6 10 2009
petchie

Annaluna, ha ha, sÄ du Àr Ànnu en extremt högerhÀnt person! Ja, det vanligaste Àr att man har klockan pÄ vÀnsterarmen, vilket jag har men det kanske faller sig mer naturligt för mig Àn för en högerhÀnt?
Jag brĂ€nde 4 av mina fingrar en jul pĂ„ smĂ€lt socker och kunde knappt anvĂ€nda min VÄNSTERhand i typ en mĂ„nad – jag försökte ocksĂ„ spela badminton med höger, men det var ju nĂ€stan stört omöjligt!
Kram!

6 10 2009
Marianne

Ja jag Ă€r ju högerhĂ€nt, men har faktiskt övat upp vĂ€nstran en del. Det kom sig av att jag hade en patient som fick en stroke nĂ€r hon var knappt 40. Hela hennes högersida blev förlamad men hon lĂ€rde sig ganska snabbt att göra allt med vĂ€nster hand. Det jag blev mest imponerad av var nĂ€r hon tog upp ett lĂ€ppstift, tog av hylsan, vred upp stiftet, mĂ„lade lĂ€pparna och sedan ihop med allt och ner i vĂ€skan igen. Och det med bara en hand – och vĂ€nster till pĂ„ köpet. DĂ„ kom jag pĂ„ att det kan vara rĂ€tt bra att trĂ€na den andra sidan sĂ„ att man inte Ă€r alldeles handikappad om det skulle hĂ€nda nĂ„gonting.

Jag har inte alls tÀnkt pÄ hur mÀnniskor hÀr i landet gör med höger/vÀnster nÀr de Àr vÀnsterhÀnta. Men jag ska spana lite och se, och frÄga nÄgon nÀr det Àr lÀmpligt.

KRAM!

7 10 2009
petchie

Marianne, vilken smart idĂ© att öva upp den andra handen. Jag mĂ€rkte ju nĂ€r jag brĂ€nt min vĂ€nsterhand att man Ă€r vĂ€ldigt handikappad med bara en hand, speciellt om det Ă€r FEL hand. Och ofta Ă€r det ju sĂ„ att man skadar den handen man anvĂ€nder mest… Jag kunde ju varken Ă€ta ordentligt eller tvĂ€tta hĂ„ret…
Ska bli spÀnnande att höra hur det funkar i Egypten med vÀnsterhÀnta personer! Kanske det Àr som förr i vÀrlden i Sverige, att folk tvingas att bli högerhÀnta?
Kram!

6 10 2009
Lotta K

DÀr jag har undervisat (amerikanska universitet) har det funnits bÀnkar för vÀnsterhÀnta om klassrummet haft bÀnkar med skrivyta Ät sidorna. Annars Àr det ofta stol och bord i ett, men bordet sitter rakt och framtill.

7 10 2009
petchie

Lotta K, ja, det brukar vĂ€l oftast finnas nĂ„gra fĂ„ stolar med skrivyta för vĂ€nsterhĂ€nta… men visst Ă€r det bĂ€st om alla stolar Ă€r “neutrala”.

7 10 2009
Mia

Kul inlÀgg! Min man Àr ocksÄ vÀnsterhÀnt och han gör vissa saker med vÀnster men andra med höger, som att spela squash, golf, klippa mm. Jag Àr helt högerhÀnt. Jag trodde lÀnge att vÄr Àldste son Albin var vÀnsterhÀnt eftersom han började mÄla med vÀnster. Men nu har han övergÄtt till höger. DÀremot sÄ byter han ibland nÀr han ska mÄla pÄ vÀnster sida av pappret! Han kanske blir dubbelhÀnt! =) Kram!

7 10 2009
petchie

Mia, roligt att lĂ€sa att Ă€ven vĂ€nsterhĂ€nte-B spelar racketsport med högran! Undra varför vi vĂ€nsterhĂ€nta gör det? Vi kanske hade varit OS-medaljörer om vi spelat med “rĂ€tt” hand frĂ„n början 😉 Jag tror att det Ă€r vanligare att vĂ€nsterhĂ€nta anvĂ€nder högerhanden Ă€n tvĂ€rtom – antagligen pĂ„ grund av att saxar etc Ă€r gjorda för högerhanden.
Vad bra om Albin blir dubbelhĂ€nt! Det Ă€r ju praktiskt, om man blir trött i den ena handen till exempel 😀
Kram!

7 10 2009
Anna (Sthlm)

Intressant inlÀgg! Hade inte heller tÀnkt pÄ det dÀr med muslimer samt skolbÀnkar.

Men stÀmmer det verkligen att kvinnor skulle ha större problem att skilja pÄ höger och vÀnster??

Jag Àr i alla fall högerhÀnt men jag kan göra en hel del med vÀnster. I alla fall sÄdant som inte krÀver finkoordinering. SÄ jag kan spela badminton ganska bra med vÀnster (dock ej tennis) och jag brukar ha musen pÄ vÀnster sida av datorn dÄ och dÄ för att variera mig och motverka musarm och/eller axel/ryggproblem.

Kram!

12 10 2009
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, jag vet inte om det stĂ€mmer att kvinnor har svĂ„rare att skilja pĂ„ höger och vĂ€nster men jag tycker att det Ă€r en bra ursĂ€kt 😉
Intressant att du, Marianne och Ulla nedan verkar vara nÄgra av de fÄ högerhÀnta (blogglÀsarna) som anvÀnder / kan anvÀnda vÀnsterhand i vissa situationer. Jag borde vÀl ocksÄ testa att anvÀnda musen med vÀnster, men det kÀnns sÄ fel!
Kram!

11 10 2009
Ulla

Intressant! Du verkar inte vara “renodlat” vĂ€nsterhĂ€nt, vilket jag tror Ă€r jĂ€ttebra för hjĂ€rnan :). Under lĂ€rarauskulteringen hade jag en lĂ€rare som t.ex kunde skriva pĂ„ tavlan med bĂ„da hĂ€nderna samtidigt, jag var mĂ€kta imponerad! SjĂ€lv hade jag som hobby under unitiden att skriva med vĂ€nsterhand nĂ€r det var en riktigt trĂ„kig förelĂ€sning. Är högerhĂ€nt, men ibland (rĂ€tt sĂ€llan) föredrar jag vĂ€nster, t.ex dĂ„ jag hoppar lĂ€ngd (vilket jag inte mera gör, men nĂ„got annat som krĂ€ver ansats). Eller det var ju förresten ben, men de borde vĂ€l hĂ€nga samman s.a.s. man kan vĂ€l inte vara högerhĂ€nt och vĂ€nsterbent..?! kram 🙂

12 10 2009
petchie

Ulla, innan O och jag hade diskussionen om vad jag gör med höger resp vĂ€nster hand var jag helt övertygad om att jag var helt vĂ€nsterhĂ€nt (ja, förutom dĂ„ nĂ€r jag spelar racketsporter)… I helgen kom jag pĂ„ nĂ„got annat som jag gör med högerhand, men det har jag redan glömt 😉 Det Ă€r ju sĂ„, man tĂ€nker ju inte pĂ„ hur man gör nĂ„got utan det faller ju sig helt naturligt…
Precis som jag skrev i kommentaren till Anna hĂ€r ovan sĂ„ verkar ni vara fĂ„ högerhĂ€nta som kan göra saker med vĂ€nsterhanden, och det verkar vara mest ni som medvetet gĂ„tt in för att lĂ€ra upp vĂ€nsterhanden… Intressant tycker jag!
Ha ha, nej, det Ă€r inte sĂ„ ofta man hoppar lĂ€ngd nuförtiden 😀 Men jag tror inte egentligen att hĂ€nder och ben hĂ€nger ihop – har för mig att t.ex fotbollspelare kan vara vĂ€nsterbenta Ă€ven om de Ă€r högerhĂ€nta!??
Kram!

Leave a comment