Up on the roof… and a Wednesday recipe for Quesadillas

23 07 2008

The last visitors to the summerhouse have left😦 and soon I’ll get up on the roof (of the shed) and help my father put on the new takpapp (roof paper??).. I am not too excited, painting is much more fun but the roof has to be done first according to my father! The shed is a reminder of the old house that used to be here, and is yellow & white while the two new houses are grey, red & white. Despite what my sister says about my way of dressing, I am itching to make the three buildings match!!

It has been a busy few weeks with visitors from Lund, Löddeköpinge, Stockholm, Brussels, Geneva, Oslo and Copenhagen but now I only have 9 days left in Sweden before I head back to Puerto Rico and O on the 1st August. It has been so much fun to see everybody, but now I will focus on the family. The blog has been suffering as well since I am still stealing internet time from my father’s 3G-card equipped laptop. Promise lots of photos, stories and recipes when I get back to the Caribbean in August.

In the meanwhile, here’s a super simple summer recipe (a mix of more or less the same recipes from Jamie Oliver, Elle Interiör and Bergenström’s Under Valnötsträdet):

Quesadillas

  • 6-8 tortillas (Santa Maria sell tortillas with different flavours such as Sundried tomato & herbs, but simple wheat or corn tortillas are fine too)
  • Cheese in thin slices – choose according to your taste, I prefer a stronger [older] cheese such as Provolone, Grevé / Prästost but it also depends what I can find in the fridge

Put the cheese slices on top of one tortilla, you don’t have to cover it completely as the cheese spreads out when melted. Cover with a second tortilla and heat in the frying pan (NB. a dry frying pan, i.e no butter or oil) on quite high heat. Be careful not to burn your quesadilla and turn it after a minute or so. Use scissors to cut up the quesadilla and serve with a green salad, a tomato salsa or guacamole.

PS My arm where the bee stung me is still a little red and swollen. I went to the pharmacy on Friday and got some allergy pills as the pharmacist told me that I had had an allergic reaction. She also said that the bees are particularly poisonous this summer (don’t know why though!?).


Actions

Information

16 responses

23 07 2008
Anna (Sthlm)

Jag älskar quesadillas! Men det var länge sedan jag gjorde några hemma. Kanske dags nu då! Jag har också negligerat bloggen på sistone – har varit för upptagen med all planering av USA-resan och bokning av B&Bs i New England!

Lycka till med taken! Ramla inte ner!

23 07 2008
petchie

Anna, visst är det gott med quesadillas och så himla lätt att göra!! O och jag har alltid tortillas i frysen, man behöver inte ens tina upp dem innan man lägger på osten (så länge man får isär dem!) och “steker” dem. Perfekt sommarmat!
Det ska bli så spännande att höra om er resa senare, jag älskar New England!
Tack, jag har redan varit uppe ett varv på taket, som assistent till min fader… Nu ska jag snart upp igen – tur att det inte är så högt!

23 07 2008
Desiree

Mmmm quesadillas är jättegott. De passar bra till soppa också istället för bröd. Man kan ju även lägga lite tomat eller färsk spenat blandat med osten om man vill få in lite vacker färg. Det är ju verkligen lätt och enkel sommarmat som är god. Jag förstår att du vill ta vara på sista tiden och spendera den så mycket som möjligt med familjen. Jag tycker du har hunnit med mycket hittills. Känn ingen skuld för att du inte uppdaterat bloggen dagligen. Du är ju på semester trots allt. Jag tror inte att det kommer att bli så mycket bloggande för min del då jag är i Sverige. Hi hi jag åker ju dit precis då du åker tillbaka till PR. Du Petchie har du någon mail jag kan maila dig på? Du kan väl maila mig till min Gmail som är:dvontell@gmail.com

Ha det fortsatt bra.

23 07 2008
Miri

Thanks Petchie! That’s dinner sorted! I love feta in quesadillas and often add in some grilled vegetables or spinach. Still need to make some mango chutney and sharp cheddar quesadillas. 😎

23 07 2008
Nina

Du verkar ha det jättebra på din semester, vad underbart att träffa vänner och familj. Klart bloggen kan vänta lite då.🙂

Jag älskar också quesadillas. Brukar äta med kyckling och/eller spenat ute.

Fast hemma kör många här en snabbvariant har jag märkt. Man tar några tortillas, skär lite ost över (ganska saltig ost) och värmer några sekunder i mikron. Klart!😀

Sen äter man det antingen som snacks till kaffe, eller som komplement till t.ex. ris&bönor-frukosten.

23 07 2008
saltistjejen

Mmm, jag gillar också quesadillas! Och som du säger är det så enkelt att göra! Jag har även testat m cream cheese som Philadelphia mellan och det blir gott det med!! Fast jag föredrar starkare hårdost precis vsom du. Men ibland tager man vad man haver i kylen…😉

Hoppas det går bra med taket nu! Och sedan målningen.
Kramar från vaaaarmt o fuuuuuktigt NYC!

23 07 2008
Fritt ur hjärtat

Hej Petra, detta har inget med dagens inlägg att göra. Ville bara berätta något dråpligt….. Har försökt planera och förbereda lite för de show and tell som kommer… jag läser engelska väl fort, tycker det är lite krångligt så varannan rad typ *skäms* Så nu har jag ägnat flera dagar åt att leta låtar som presenterar mig… Så kikar jag hos någon annan som översatt dina tema, låt om platsen du bor. Ja tjenare…. Fast värre fadäser kan man u göra;-))

27 07 2008
bryssling

Saknar dig! Hoppas du har det skönt i Sverige och att din pappa inte driver dig för hårt med kroppsarbetet😉

29 07 2008
petchie

Desiree, jag ska testa quesadillas med tomat och eller spenat nästa gång jag lagar det… Det har varit ett favoritrecept i sommarstugan i sommar, så enkelt att ha i frysen och bara ta fram några stycken till lunch.
Jag hoppas att du får en lika fin Sverige-semester som jag – försök att inte stressa alltför mycket och kanske kombinera olika vänner så att du har någon tid över för att bara njuta av Sverige…

Miri, feta is a good idea – will try it once I get back to PR this weekend! Still allergic to mangoes?

Nina, nu är snart Sverige-vistelsen slut😦 på fredag bär det av tillbaka till Puerto Rico och O!
Hm, quesadillas till frukost skulle jag nog inte vilja ha och inte heller ris&bönor😉

29 07 2008
petchie

Saltis, exakt – man tar vad man har i kylen😉 Nu har jag fått en massa tips på olika quesadillas som jag ska testa nästa gång!!
Taket och ommålningen är nu klart – jag ska lägga upp bevis snart!
Det är varmt i Skåne också, alla klagar utom jag – jag tycker inte att det är så varmt… härdad efter Karibien, hi hi!

Simone, det kan gå lite fort ibland när man läser något – jag tänkte faktiskt först på en låt som representerar dig själv men så tänkte jag att det var kanske klurigare med en som representerar hemstaden!? Kul iaf att du redan har börjat fundera på septembers fredagsteman.

M, jag är helt ledbruten nu med träningsvärk i BÅDA armarna (jag är ju vänsterhänt men kan måla även med höger vilket är ju både bra och dåligt!) och ryggen men det var KUL!😀 Saknar er också!

29 07 2008
Jess

Här kommer jag och är kusinen från landet eftersom jag inte har hört talas om quesadillas förut.
Men jag ser att det är nått två tortillas ihopklämda på varann.
Gott låter det då i a f.

Hoppas att det gick bra att lägga takpapper med pappsen. Det låter i a f skoj!😀
Tänk om våra pappor skulle vara på samma ställe. De skulle nog bråka om jobben..ha,ha… dragkamp om dammsugaren!!😀

Illa med din arm. Nu får du verkligen se upp så att du inte blir stucken igen och att rekationen blir värre.
Fy för getingar och elaka bin.

KRAM!

29 07 2008
petchie

Jess, det var ju roligt att receptet iaf var nytt för dig😉 Och du har alldeles rätt, det är två tortillas med någon slags ost emellan – lätt som en plätt!!
Takpappret kom snabbt på plats och förrådet är sååå fint nu – jag ska lägga upp foton på underverket! Ha ha, våra fäder har verkligen samma intressen!
Tur att jag ska åka tillbaka till PR nu där det knappt finns bi eller getingar (dock stora kackerlackor!)..
Kram!

30 07 2008
Miri

Hope you are enjoying your last few days at home. Feta is great in quesadillas as is Chevere. Last week I made Nick some pickled beet and chevre quesadillas which turned out very tasty. The options are endless with quesadillas, aren’t they? 😎
Yes, still allergic to mangoes, thanks for asking. I am careful not to pick them (Nick does this!) and wear gloves when I gather them. I have no problems eating them now that I’m careful not to sample the fruit while I’m cutting it. Patience is not my strong suit but I learned the hard way to carefully wash my hands after handling mangoes…

4 08 2008
Marianne

Se där, det hade lönat sig att läsa bloggar även när barnen var här, vilken utmärkt lunch! Nåväl, får spara det receptet.

Hoppas allergimedicinen har hjälpt. Fy, stackare. Myggbett är illa nog, men bisting …

4 08 2008
petchie

Miri, I will definitely try your Quesadilla tips – I love both feta and chevre, and pickled beet is another favourite.
How annoying with the mango allergy!

Marianne, receptet är superenkelt och det blir så gott till sallad som lunch.
Jag har fortfarande en prick från bisticket men svullnaden gick ner efter en dryg vecka. Huden var ganska känslig fortfarande 2 veckor senare… Konstigt att det blev en sådan stark reaktion! Jag fick med mig allergimedicinen om det skulle ske igen men om jag bara fått ett bistick på 33 år så hoppas jag att det dröjer lika länge tills nästa gång😉

10 08 2008
Summer projects… « Petchie’s adventures

[…] was not matching the two new buildings… My father and my brother replaced the old roof (I helped a little as well), my sister made a new step, and together with my siblings we painted the shed – it looked […]

Leave a Reply

